“Stel je eens voor dat er genoeg en gezond voedsel is voor iedereen.” Zo begint de commercial van de Rabobank; dit is een goed voorbeeld van misleiding. Met hun tv-campagne ‘Growing a better world together’  zijn ze bekroond tot Liegebeest van het jaar 2018 door Wakker Dier. De Rabobank doet met de reclame alsof ze de voedingssector willen verduurzamen. Onderzoek wijst juist het
tegenovergestelde uit.

Vonne van der Duijn Schouten

 

Niet duurzaam

Uit onderzoek van Amnesty International is gebleken dat de bank tussen 2012 en 2017 6,8 miljoen euro investeerde in grote vleesgiganten zoals KFC en McDonalds. Ook financierde de Rabobank de Oekraïense plofkipgigant MHP, die jaarlijks 332 miljoen plofkippen ‘produceert’. Hoe kan het dat de Rabobank dan een reclame neerzet wat op iets heel anders duidt?

Reclame Code Commissie

Is er geen organisatie die dit hoort te stoppen of bestraffen? Niet helemaal. Er is namelijk de organisatie Reclame Code Commissie (RCC) die klachten behandeld over reclame-uiting. Ze controleren dus geen reclames, maar pas als er een klacht is nemen ze die in behandeling en doen aan de hand daarvan een eventuele uitspraak.

Imago

Er wordt dus wel gecontroleerd, maar pas als de consument actie gaat ondernemen. Attie Schipper, eigenaar en directrice van reclamebureau De-Lijn, vindt dat hartstikke logisch. Ze zegt: “Als ik alleen al naar ons bedrijf kijk en zie hoe veel wij per dag produceren, weet ik dat dat nooit allemaal naar waarheid kan worden gecontroleerd.”
Maar stel, je rijdt over de snelweg en je weet dat er nooit wordt gecontroleerd, dan zou iedereen toch doen waar hij zelf zin in heeft? Dat is een fase waar je misschien in kan belanden. Maar Schipper stelt: “Naar mijn mening letten bedrijven wel op met wat ze naar buiten brengen. Eén berichtje van een klant op sociale media kan al ontzettend veel schade aanrichten.” Schipper denkt dat bedrijven hier tegenwoordig heel alert op zijn. “Ze weten wat er met hun imago kan gebeuren, dus de inzet is hoog. ‘Doen we het wel goed’ en ‘hoe komt dit over’ zijn vragen waar echt wel over na wordt gedacht. De massa bepaalt eigenlijk wat goed en niet goed is. Bedrijven en organisaties kunnen hier wel op reageren, maar zodra schade is verricht is het niet meer terug te draaien”, zegt Schipper. “De publieke opinie is tegenwoordig heel machtig.”