Het cabinepersoneel van Ryanair gaat 28 september opnieuw staken. Het wordt vermoedelijk de grootste staking tot nu toe. Gisteren werd er in Duitsland ook al gestaakt door de piloten van de Ierse prijsvechter om een betere cao af te dwingen. Hoe kijken piloten in opleidingen tegen deze ontwikkelingen aan?

Ryanair en staken, een combinatie die voor velen niet vreemd in de oren zal klinken.
Afgelopen zomer werden er al honderden vluchten geannuleerd vanwege het stakende personeel en gister gingen 150 van de 400 Ryanair vluchten van en naar Duitsland niet door vanwege een nieuwe staking. Én nu komt er dus wéér een staking aan. Op social media stromen de klachten van gedupeerde reizigers binnen. Er is echter ook een belangrijke groep die een beetje met gemengde gevoelens tegen Ryanair aankijkt; de piloot in opleiding.

Ricardo: “Ik droom van een baan als piloot maar het liefst niet bij Ryanair.”

Ricardo van Voorst studeert Aviaton aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij denkt dat Ryanair bij de gemiddelde luchtvaartstudent relatief slecht uit de verf komt: “De cao van Ryanair is natuurlijk redelijk slecht. Ik heb bijvoorbeeld zelf gehoord van een Ryanairpiloot dat je als piloot je eigen zakjes oploskoffie moeten meenemen omdat dat soort dingen allemaal niet door de werkgever worden geregeld. Ook worden piloten om de haverklap overgeplaatst van thuisbasis, wat ook niet echt fijn is.”

Tegenover de slechte arbeidsvoorwaarden staat wel dat Ryanair heel aantrekkelijk is voor klanten. De maatschappij is vaak de goedkoopste optie als je binnen Europa naar een grote stad wil vliegen. Vooral vanaf de vliegvelden Eindhoven, Brussel Zaventem en Brussel Charleroi. Iets wat Ricardo ook aangeeft: “Qua service is het misschien allemaal wat minder dan bij andere maatschappijen maar dat kan je verwachten voor die prijs. De strategie van Ryanair is er een die afwijkt van andere vliegtuigmaatschappijen en die niet altijd fair is voor passagiers en personeel. Die formule werkt blijkbaar dus wel want het is een van de populairste vliegtuigmaatschappijen van Europa.”

Student AIS: “Je moet als piloot in opleiding oppassen wat je zegt, zeker over toekomstige werkgevers.”

Een andere student, studerend aan de AIS Flight Acadamy, wil liever anoniem blijven: “Ik merk dat iedereen op mijn opleiding vrij voorzichtig is met wat hij zegt, vooral over toekomstige werkgevers. Ryanair is bijvoorbeeld niet zo blij als je negatieve uitspraken over ze doet omdat de reputatie van het bedrijf al wankel is. Wat ik wel zie bij mij op de opleiding is dat er de laatste tijd een flink aantal piloten naar Ryanair is gegaan. De cao is vaak minder van belang voor jongens die net van school komen en ervaring op willen doen. Dat betekent veel vlieguren maken in een groot vliegtuig en daar is Ryanair ideaal voor. Daarna kan je altijd zoeken naar een stapje hogerop.”

Ryanair lijkt voor beginnende piloten dus lang zo’n slechte werkgever niet. Op het moment dat piloten wat ouder en meer ervaren worden gaan ze echter wel wat meer eisen stellen vertelt de student: “Het om de haverklap overgeplaatst worden naar een andere thuisbasis is voor oudere piloten wel een issue. Het kan zomaar zijn dat je een paar keer achter elkaar naar een ander land moet. Voor iemand van mijn leeftijd is dat misschien wel leuk maar als je een gezin thuis hebt is dat toch minder.”

Er zijn dus mixed feelings over Ryanair onder de studenten. Voor een startend piloot lijkt een baan bij Ryanair zo slecht nog niet. Voor een meer ervaren piloot is vliegen voor de Ierse maatschappij alleen minder aantrekkelijk. Voor klanten blijft het echter een afweging tussen de goedkope prijs en het slechte imago.