Boer Zoekt Vrouw trok afgelopen zondag iets meer dan drie miljoen kijkers, daarmee heeft het programma wederom bewezen een gigantisch televisiesucces te zijn. Om erachter te komen waarom Boer Zoekt Vrouw zulk groot succes is en wat daar de consequenties van zijn gingen wij van de Nieuwsredactie de boer op.

Veertien jaar, tien seizoenen en 93 boeren. In die tijd is er veel gebeurd en het is dus logisch dat het programma is veranderd door de jaren heen. Zo deed in 2007 de eerste boerin aan het programma mee en werd in 2013 Boer Zoekt Vrouw international geïntroduceerd.           

Een eerlijk programma

Toch is volgens Birgit Jansen, woordvoerder van KRO-NCRV, het doel van het programma nooit veranderd. ‘Het doel van het programma is om boeren te volgen in hun zoektocht naar de liefde met uiteindelijk de hoop dat ze die ook vinden. Het is een eerlijk, oprecht en authentiek programma, daarnaast zie je in het programma gewone, eerlijke boeren die zich kwetsbaar opstellen. Dat wordt door het publiek gewaardeerd.’

Dat het publiek het programma waardeert blijkt wel uit de kijkcijfers. Ton Verlind, oud mediadirecteur van de KRO en betrokken bij de start van het programma, bevestigt dit ook. Toch zijn volgens ton de beweegredenen van de KRO-NCRV inmiddels veranderd. Volgens Ron Vergouwen, televisierecensent worden ook de deelnemers aan het programma hier steeds meer bewust van. Maar doet dat ook af aan de authenticiteit.

Geen documentaire

Het is dus twijfelachtig wat de KRO-NCRVnou echt probeert te bereiken met Boer Zoekt Vrouw. De hoogste kijkcijfers scoren of boeren aan de liefde helpen? Volgens Jansen zijn kijkcijfers geen drijfveer voor het programma. ‘’Het doel van het programma is niet om het boerenleven in al zijn facetten te laten zien. Daar hebben we het programma ‘Onze boerderij’ voor gemaakt dat inzoomt op het boerenleven zelf. Boer zoekt vrouw gaat vooral over liefde en romantiek. Het is geen documentaire.’’ Aldus Jansen.

Boeren mening

In de afgelopen tien seizoenen deden 93 boeren mee die allemaal probeerde die ene ware te vinden. Hoe hebben zij dat ervaren en wat vinden zij van de manier waarop ze op televisie terug te zien zijn? Boer Peter deed in 2009 mee met het programma en voor hem was het avontuur zeker een succes.