Brandstof is duur. De adviesprijs voor benzine staat vandaag op 1.78 euro per liter. Dat is nog maar negen cent minder dan het record uit 2012. Daarmee is Nederland momenteel het duurste land in Europa om te tanken.

‘’De prijs van brandstof wordt niet bepaald door de prijs van ruwe olie. Daarbovenop komen nog kosten voor het raffineren, transport, opslag, de kosten van het tankstation zelf en een marge. Die marge kan verschillen per tankstation.’’ Aldus Paul van Selms van United Consumers, een site die helpt besparen op onder andere brandstof.

Grotendeels belasting
Per land kan de brandstofprijs flink verschillen, omdat deze voor een groot deel bepaald wordt door de overheid. Dit doet een overheid door middel van het heffen van belastingen en accijns. In Nederland zijn die gezamenlijk goed voor 61% van de totale prijs voor benzine.

Evenveel auto’s
Dat de prijzen omhooggaan wil niet meteen zeggen dat mensen ook steeds vaker de auto laten staan. ‘’Natuurlijk zijn er wel mensen die hierdoor iets vaker de fiets pakken maar voor de meesten blijft de auto toch een essentieel vervoersmiddel’’, vertelt Selms. Ondanks dat de auto duurder is betekend dat dus niet dat er minder files zullen zijn.

Koffiedikkijken
Of de prijzen van brandstof alleen maar blijven stijgen of juist gaan dalen hangt van veel dingen af en is dus niet te voorspellen. ‘’De grootste factoren voor het stijgen of dalen van prijzen is de prijs voor de grondstof zelf en de belastingen die daarop gerekend worden.’’

Wat er met de prijs gaat gebeuren is volgens Selms ‘koffiedikkijken’ maar een ding is zeker: Wanneer de prijzen omhooggaan merkt de consument dat de volgende dag al aan de pomp. ‘’Gaat de prijs echter omlaag gaan er meestal een aantal dagen overheen voor je daar iets van merkt.’’

Met een literprijs van 1.78 euro is Nederland dus koploper in Europa maar welk land heeft nou de beste brandstofdeal? Kijk hieronder voor de adviesprijs per land in Europa.