De Consumentenbond constateert na een onderzoek dat verschillende winkels valse aanbiedingen op hun producten plaatsen. Een product waarvan bijvoorbeeld wordt gezegd dat er vijftig procent korting op gegeven is, is in werkelijkheid misschien maar twaalf procent goedkoper. Veel mensen vallen snel voor deze nepaanbiedingen.

Consumentenpsycholoog Maud Ebbekink legt uit waarom mensen zo vatbaar zijn voor hoge kortingen. En waarom mensen zelden uitzoeken of ze niet voor de gek gehouden zijn.
“Mensen maken bij het kopen van een product dat sterk is afgeprijsd het stofje dopamine aan. Als je een product koopt met een ‘voor-prijs’ die veel lager is dan de ‘van-prijs’, geeft je dat een soort trots gevoel, omdat je denkt dat je een hele goede deal gesloten hebt.”

Gelukshormoon

Dopamine is een gelukshormoon dat je aanmaakt als je een goede aankoop doet. De stof komt al vrij op het moment dat je overweegt iets te kopen. Met name bij kortingsaankopen. “Mensen zijn vrij naïef als het gaat om geloofwaardige dalingen in prijzen. Mensen zijn sneller geneigd op zoek te gaan naar de oorspronkelijke waarde van een dure telefoon. Als die bijvoorbeeld wordt afgeprijsd van achthonderd euro naar tweehonderd euro. Bij een telefoon die voor driehonderd euro is afgeprijsd naar tweehonderd euro zullen consumenten zich niet zo snel afvragen of het product in werkelijkheid ooit driehonderd euro gekost heeft”, zegt Ebbekink.

Webwinkels maken zich vaak schuldig

In het artikel van nu.nl worden webwinkels Fonq, Wehkamp en Otto in het bijzonder genoemd. Waarschijnlijk zal het onderzoek van De Consumentenbond geen grote gevolgen hebben voor de genoemde webwinkels. Maar als een webwinkel hierover slechte mediapubliciteit van bijvoorbeeld televisieprogramma Kassa krijgt, zal dat wel grote gevolgen hebben voor het aantal klanten. Aldus Ebbekink.