Het wordt tijd dat vrouwen meer ruimte krijgen in de autosport, vindt voormalig formule 1-coureur Timo Glock. Maar niet iedereen denkt hier het zelfde over.

F1-baas Bernie Ecclestone liet eerder al stof opwaaien met zijn mening dat vrouwen niet sterk genoeg zouden zijn voor een Formule 1-auto. Coureur Max Verstappen nam het een stap verder. Volgens hem kan het ‘moederinstinct’ vrouwen in de weg zitten tijdens het rijden. Vrouwen zouden te lief zijn, vertelde hij in een interview met Ziggo Sport. Dan is er nog een partij, geleid door testcoureur Carmen Jordà, die vindt dat vrouwen hun eigen klasse moet krijgen om het eerlijk te houden.

Tot nu toe is de autosport, vooral de Formule 1, een mannenwereldje waar je als vrouw vaak hoogstens kan werken als testrijder. De laatste keer dat een vrouw meereed in wedstrijden als coureur was in de jaren ’90, en er gingen haar maar vier vrouwen voor. Wie waren deze grondleggers?

Maria Teresa de Filippis
1958-1559

De eerste vrouwelijke Formule 1-coureur, een pionier. De carrière van deze Italiaanse kwam tot stand na een weddenschap met haar broers. Zij dachten namelijk dat De Filippis niet snel genoeg zou zijn, wat ze wel was. Toen Maserati zich in 1958 terugtrok uit de sport kon De Filippis een Maserati 250F op de kop tikken, waarmee ze zich inschreef voor de Grand Prix van Italië, Monaco, Portugal en België.

Lella Lombardi
1973-1976

De Italiaanse Maria Grazia ‘Lella’ Lombardi staat bekend als de meest succesvolle vrouwelijke coureur, en dat terwijl ze in eerste instantie meer interesse had in handbal dan racen. Toen ze voor een blessure naar het ziekenhuis moest, was het ritje in de ambulance wat haar inspireert om de autosport in te gaan. In totaal reed ze twaalf races. Ze eindigde als zesde tijdens de Grand Prix in Spanje in 1975, wat haar een half WK-punt opleverde. Geen compleet punt, door het inkorten van de race na een tragisch ongeluk. Later eindigde ze als zevende in de Duitse Grand Prix en racete ze nog in andere competities.

Divina Galica
1976-1978

Voordat Divina Galica in een raceauto stapte, deed ze vier keer mee aan de Olympische Spelen als skiër. Voor haar deelname in de wintersport kreeg de Britse zelfs een koninklijke onderscheiding. Ze rolde de autosport in nadat ze was uitgenodigd om mee te doen aan een autorace met beroemdheden. Haar talent verraste en vervolgens probeerde ze zich te kwalificeren voor meerdere Grand Prix-wedstrijden, maar ze was hier een stuk minder succesvol dan in het skiën. Na drie keer gaf ze op.

Desiré Wilson
1980

De Zuid-Afrikaanse Wilson is de enige vrouw die ooit een FIA superlicentie heeft gekregen, een licentie die toestemming geeft om op het hoogste niveau te racen. Ze is ook de eerste vrouw die een F1-wedstrijd won. Bovendien wordt ze gezien als de snelste vrouwelijke coureur ooit. Ze won in 1980 de Monza 1000 en de Silverstone 6 Hours World Championship for Makes. Hierna probeerde ze zich te kwalificeren voor de Britse Grand Prix, zonder succes.

Giovanna Amati
1992

Na een carrière in de Formule 3 en Formule 3000 tekende de Italiaanse Amati in 1992 met het Brabham team. Op dat moment had Brabham financiële problemen en ze konden de publiciteit dat het contract met een vrouwelijke coureur met zich meebracht goed gebruiken. Daarnaast kwam Amati van een rijke familie, dus bracht ze de belofte van geld met zich mee. Helaas wist ze zich niet te kwalificeren voor de Grand Prix van Zuid-Afrika, Brazilië en Mexico. Haar sponsors lieten het afweten en toen ze niet met het beloofde bedrag over de brug kwam werd ze ontslagen en vervangen.

Eervolle vermeldingen

Is er sinds 1992 dan echt geen vrouw meer actief geweest in de F1? Dat valt nog mee, al zijn er geen vrouwen die het tot coureur hebben geschopt. Er zijn wel een aantal vrouwelijke testrijders en ontwikkelingscoureurs, onder wie Susie Wolff en Carmen Jordà, oprichtster van ‘dare to be different’, een initiatief om meisjes te motiveren om vaker zelf achter het stuur te klimmen. Ook is er sinds 2009 een heuze FIA Women’s Comission. Als het aan deze dames ligt zal bovenstaand lijstje binnenkort worden aangevuld.

Foto’s: Flickr & Wikipedia