De oprichters van Instagram hebben hun ontslag ingediend. Dat betekent dat Facebook het platform vanaf nu volledig beheert. Volgens Amerikaanse media zou een verschil in inzichten tussen de twee partijen de doorslag hebben gegeven voor de oprichters om het bedrijf te verlaten.

In 2010 richtten Mike Krieger en Kevin Systrom Instagram op. Vandaag de dag is het platform niet meer weg te denken uit de social media wereld. Bruiloften, boodschappen, bergen: niets is te gek om te delen in de vorm van een foto of video. Vooral zogeheten influencers stelen geregeld de show met heldere foto’s en hier en daar een sponsor. Maar nu Zuckerberg aan de macht is, kan het zo maar eens zijn dat Instagram in werkelijkheid Facebook 2.0 gaat worden.

Influencer

Joëlla Wassink is influencer. Zij geeft haar mening over het platform en de wijziging die Instagram naar verwachting door gaat voeren: meer advertenties. “Het ligt eraan hoeveel advertenties het zijn. Als er meer gepost wordt, dan zal het ook minder opvallen onder de gebruikers. Maar als er net zoveel als nu gepost wordt en de advertenties toenemen, dan zal het net zo gaan als bij Facebook zelf.”

Persoonlijker

Instagram heeft de afgelopen jaren veel wijzigingen ondergaan. Wassink zegt hierover: “Die statistieken zijn erg handig. Als bedrijf kun je dan zien welke foto’s er wel of juist niet goed lopen. De Stories-functie is ook een goede toevoeging, dat maakt alles iets persoonlijker.” Verder vindt Wassink het fijn dat je foto’s niet meer vierkant hoeven te zijn en dat je geen screenshots meer hoeft te maken. Daar heb je de opslaan-functie voor.

Gebruikersgemak

Wassink is niet van mening dat het platform teveel op andere social media gaat lijken. “Het gaat nog steeds om foto’s met een korte tekst eronder. Instagram is wel uitgebreid, maar dat is puur voor het gebruikersgemak. Als ze dat niet doen, dan gaan ze niet meer mee met de tijd.”

Hieronder vind je een overzicht van de functies van Instagram vanaf het moment dat de app in de AppStore kwam, tot vandaag de dag.

Het is nog niet duidelijk wat de precieze reden is dat Systrom en Krieger zijn opgestapt. Media spreken van een tweestrijd: door de vele gebruikers moet er genoeg verdiend worden (vandaar de extra advertenties), maar het platform moet nog wel gebruiksvriendelijk blijven.