Deze week ontstond er ophef over de zogenoemde Momo Challenge. Volgens verschillende nieuwssites zijn er namelijk al twee tieners aan deze challenge overleden. Hoe zit het nu eigenlijk?

 Bij de Momo Challenge krijgen jongeren een berichtje op WhatsApp van iemand die zich voordoet als ‘Momo’. Deze ‘Momo’ zegt van alles teweten van de jongere in kwestie en dreigt dat openbaar te maken als de opdrachten niet uitgevoerd worden. Deze opdrachten beginnen onschuldig maar worden steeds heftiger. Je moet bijvoorbeeld eerst een angst overwinnen, maar een paar opdrachten verder staat er al dat je van een huis af moet springen. Diverse scholen hebben ouders gewaarschuwd. Maar hoe slim is dat? Volgens Solange Jacobsen van het Bureau Jeugd en Media werkt dit juist averechts. ‘’Door de grote ophef die er ontstaan is over de Momo Challenge wordt het juist een groter probleem. Het is nu heel makkelijk voor iemand die een ‘grap’ uit wil halen om een prepaid simkaart te kopen en zich voor te doen als Momo.’’

Wat dan wel?

Wat kunnen ouders en scholen dan wel het beste doen? ‘’De Momo Challenge zorgt ervoor dat kinderen bang worden. Volgens de media zijn er al twee tieners aan deze challenge overleden, in werkelijkheid zaten deze tieners met veel andere persoonlijke problemen. Ik vergelijk het soms met de eerste keer dat mijn kinderen Thriller van Michael Jackson zagen. Zij vonden die videoclip zo eng dat ze drie weken bang zijn geweest. Als ouder probeer je je kind dan uit te leggen dat zo’n clip niet echt is.’’ Volgens Solange kunnen ouders het hetzelfde aanpakken met de Momo Challenge. Ze kunnen hun kind uitleggen dat er een flauw iemand achter deze challenge is die erop uit is om bijvoorbeeld een virus op je telefoon te zetten.

 

Groepsdynamiek

 Bij challenges als de Choking Challange, waarbij jongeren zo lang mogelijk elkaars adem proberen in te houden, ligt het soms net iets ingewikkelder. ‘’Jongeren zien voorbeelden van een challenge die goed afloopt op YouTube, daardoor lijkt het grappig en vergeten zij de risico’s’’, vertelt Jacobsen. Naast YouTube speelt ook groepsdynamiek een rol. ‘’Jongeren kunnen de ander opjutten ook mee te doen aan een challenge. Het is belangrijk dat jongeren juist weerbaar zijn en voor zichzelf na gaan wat de risico’s van een challenge zijn’’.