Jongeren onder de veertien kunnen vanaf deze week niet meer aan energiedrankjes komen bij de Aldi. Een maand geleden volgde Lidl dit voorbeeld al door een leeftijdsgrens in te stellen. Maar heeft deze maatregel eigenlijk wel effect?

Jongerenmarketeer Jeroen Bosma heeft zo zijn twijfels over de leeftijdsgrens. “Via hun ouders kunnen de kinderen alsnog aan de energiedrankjes komen. Bovendien is het niet zo dat jongeren niet meer in aanraking komen met de energiedrankjes. De marketingmachine van met name marktleider Red Bull (zie infographic, WP,) draait op volle toeren.”

 

Max Verstappen

Het succes van Formule 1-coeureur  Max Verstappen draagt daar volgens Bosma ook aan bij. “Jumbo heeft daar slim op ingespeeld door hem vast te leggen voor hun reclamecampagne. Red Bull plukt daar de vruchten van. Vooral jongeren zullen daar gevoeliger voor zijn: zij trekken zich graag op aan een rolmodel.

Een doodsteek voor de aanbieders zal het volgens Bosma dan ook niet zijn. “Het is niet meer dan een teken aan de wand.”

Dalende trend

Volgens de laatste cijfers van het Trimbos Instituut (zie onderstaande grafiek) is er sprake van een dalende trend. Waar er in 2011 61% van de scholieren de drankjes nuttigden, is dat in 2015 38%.

Bewustwording

Wel begrijpt Bosma dat Aldi deze maatregel heeft ingesteld. “Het is al langer bewezen dat het een ongezond product is. Voorlichting en ouders moeten die bewustwording vergroten. Dat gebeurt nu nog te weinig.”

Bij de 12-jarige Werner Neelen was die bewustwording er al wel. Hij was al snel klaar met het drankje. “Ik wilde het een paar keer uitproberen en vond het ook wel lekker. Mijn ouders spraken me er op een gegeven moment op aan dat het super slecht is.”

Gestopt

Ook via andere kanalen kwam hij achter de schadelijke effecten. “Op tv werd er toen uitgebreid bij stil gestaan. Dat zette mij wel aan ‘t denken. Ik ben toen ook vrijwel direct gestopt.”