Door: iris van Woerkom, Margriet Verboom en Demi Rutten

In Wales zijn twee mannen (25 en 32) overleden nadat zij de halve marathon hadden uitgelopen. Zij kenden elkaar niet, waren in verschillende fases in hun leven, en toch overkwam hen hetzelfde lot: een hartstilstand die fataal bleek. Sporten wordt als iets positief gezien, iets wat aangemoedigd moet worden. Maar er is ook een slechte kant. Wat als je letterlijk sport totdat je erbij neervalt?

Hartproblemen

Hartproblemen zijn een steeds meer voorkomend fenomeen bij fanatieke en professionele sporters. Denk naast de twee hardlopers in Wales en aan Abdelhak Nouri, prof-voetballer bij Ajax, die een hartstilstand kreeg tijdens een wedstrijd en daarbij blijvende hersenschade opliep. Nouri is pas 21 jaar.

Wat gebeurt er eigenlijk bij een hartstilstand? Hoewel de naam dat wel suggereert, staat het hart niet stil. Het tegenovergestelde, de hartkamers trillen snel en het hart trek onregelmatig samen. Hierdoor kan het bloed niet worden rondgepompt. De bloedsomloop staat stil, niet het hart.

Net zoals bij Nouri is er meestal sprake van een onderliggend probleem, een hartkwaal die nooit ontdekt is. Hartproblemen worden ook wel sluipmoordenaars genoemd. Een plotseling verschijnsel, zeker bij jongeren. Sporten werkt dan als trigger. Dat bekend niet dat er niet al eerdere symptomen waren, maar deze worden nauwelijks opgemerkt. Hieronder een handige checklist om even na te gaan bij jezelf, just in case.

Je kan hartproblemen voorkomen door gezond te leven natuurlijk. Sporten maakt daar ook deel van uit. Beetje tegenstrijdig, als sporten het ook erger kan maken. “Mensen die aan rustige duursport doen, leven gemiddeld vijf tot zes jaar langer” verteld sportcardioloog Jan Hoogsteen aan RTLnieuws. De meeste mensen die het afleggen tijdens duursport doen dat dan ook tijdens een marathon. “Met name in het laatste kwart zie je problemen ontstaan. Tegen het einde van zo’n wedstrijd is het hart moe.” Aldus Hoogsteen.

En wat kan je verder nog doen om je hart gezond te houden? Niks wat je waarschijnlijk nog niet wist; van de sigaretten afblijven, niet te veel alcohol en verzadigde vetten, genoeg groente en fruit en een gezonde dosis ontspanning.

Voeding

Voeding is een belangrijk deel van gezond sporten. Te weinig van welke voeding kan ervoor zorgen dat je instort of sneller blessures oploopt. Lori is personal trainer bij Source PT in Tilburg en verteld over het belang van goed eten bij het sporten: ”Als je er maar voor zorgt dat je per maaltijd je portie koolhydraten, eiwitten en groenten naar binnen krijgt.”

Sportverslaving

De grens tussen fanatiek sporten en sportverslaafd is klein. Wanneer gaat het over in een ongezonde obsessie en hoe is het dan om daarin terecht te raken? Wie kan daar beter over vertellen dan iemand die zelf sportverslaafd zegt te zijn. Daarnaast spraken wij met een een personal trainer die ons meer vertelde over hoe je wel gezond sport.

Sportverslaving from Demi Rutten on Vimeo.

Blessures 

Fanatiek sporten kan natuurlijk enorm belemmerd worden door blessures. Hoe voorkomen sporters lichamelijke mankementen? Op 21 oktober rent Maarten de Cloe de marathon in Amsterdam. Vier maanden heeft hij hiernaartoe gewerkt, maar niet zonder uitdagingen.

Binnen iedere sport zijn er gevaren en risico’s, maar bepaalde sporten staan erom bekend dat zij lichamelijke mankementen aantrekken. De vraag die er dan nog is, is natuurlijk welke sporten nou het “gevaarlijkst” zijn.

Foto’s: flickr/pixabay/Margriet Verboom