Instagram bestaat zaterdag 13 oktober acht jaar en in die tijd heeft de app ons leven erg veranderd. Iedereen weet wel van het bestaan van het sociale mediaplatform af, maar welke invloed heeft Instagram op het dagelijks leven van haar volgers?

Voor bedrijven is Instagram een heel belangrijk platform om mensen te bereiken. Het is volgens Sander Oord, oprichter van de SOEQ, voor een bedrijf juist interessant om tussen al die ‘mooie’ foto’s op te vallen met jouw product of dienst. SOEQ beheert 44 Facebookpagina’s en 13 Instagram profielen van bedrijven.

”Het ideale is dat je je precies kunt richten op je doelgroep. Wie wil je benaderen en hoe wil je dat doen? Dat kan allemaal met Facebook en Instagram.’’ Een voorbeeld is het kaasplankje dat Oord net heeft gedeeld op de Facebookpagina van McDonalds. Het kaasplankje komt ook zien als advertentie op Instagram. “Als je net bij de McDonalds bent geweest en hebt daar ingecheckt via Facebook of Instagram, kan de McDonalds de consument een speciale aanbieding sturen op een van die platforms.”

Marketing is pure psychologie.
Oord geeft aan dat als iemand iets plaatst over de McDonalds, dat hij die post binnen 15 seconden ziet. ”Als het goed is zijn gebruikers zich niet bewust van het feit dat ze gevolgd worden. Dat is puur de instelling die wij voor onze klanten regelen. We willen dat het doordringt tot het onbewuste deel van het brein.” De kracht van herhaling speelt hier ook een grote rol in. ”Je komt bij de McDonalds en een paar dagen later krijg je een advertentie te zien van McDonalds op Instagram. Je denkt op dat moment weer aan de McDonalds.”

Instagram is volgens de online-marketeer overgenomen door promoters. Het is een heel belangrijk marketingkanaal geworden. Hij denkt zelfs dat de app voor modebedrijven en interieurbedrijven het belangrijkste kanaal is.

Ook Instagram oefent invloed uit op haar gebruikers

Instagram zorgt ervoor dat haar gebruikers zich als kunstenaars voelen bij het posten van de foto, geeft professor B.J. Fogg van Stanford University aan. Dit doen ze door je een keuze te geven uit bepaalde filters voordat je de foto plaatst. Instagram laat volgers geloven dat ze succesvol zijn of zelfs superkrachten hebben. Als we op de app zitten en comments of likes krijgen, dan komt er een stofje (dopamine) in ons brein vrij die verslavend kan zijn. Fogg geeft ook aan zich zorgen te maken over bedrijven zoals Instagram en Facebook. Hij is bang dat ze met ”behaviour design” (mensen hun gevoelens laten afhangen van social media) er alleen maar voor zorgen dat consumenten tot slaaf worden gemaakt.

Onze basisbehoeften: aansluiting met mensen, goedkeuring en bevestiging zijn allemaal te vinden in Instagram. Elke keer als we de app openen is het een mysterie wat je zal zien. Als je je verveelt of alleen voelt, voordat je het weet, gaan we naar de app die ons minder alleen zal laten voelen. Op deze manieren oefent Instagram invloed op uit haar gebruikers.

We vroegen aan de mensen op straat hoe zij met Instagram omgaan en spreken met een sociaalpsycholoog over hoe je als persoon goed met Instagram om kan gaan.

sociaalpsycholoog:

Mensen op straat:

 

Wie zijn de meest bekende influencers van Nederland en op welk tijdstip krijg je de meeste likes? Zie het hier in de video!

 

Instagram from Jente van Brakel on Vimeo.