Eiwitshakes worden steeds populairder. Of dit nu voor, tijdens of na het sporten is, de sporters lusten er wel pap van. Werken die shakes echt of is het gewoon goede marketing?

Volgens Anneleen Visser, diëtiste en voedingsdeskundige, werken eiwitshakes wel degelijk.
“Het gebruik van eiwitshakes verschilt per persoon en per intensiteit van de sport die iemand beoefent. De hoeveelheid inname van eiwitten verschilt ook altijd per gewicht. Per kilo moet iemand 0,8 gram eiwitten binnen krijgen. Iemand die 60 kilo weegt, moet 48 gram eiwit binnen krijgen op een dag.”

Niet te veel eiwitten
Eiwitshakes moeten als ‘extra’ gezien worden. Iemand kan bijvoorbeeld niet te veel eiwitrijke voeding nuttigen omdat dit ervoor zorgt dat er te veel calorieën binnen komen. De eiwitshakes dienen niet als vervanging, maar als toevoeging. Er moeten dus wel eiwitten uit normale voeding gehaald worden en de shakes dienen als toevoeging.

Er moeten ook niet te veel eiwitshakes genuttigd worden. Het is niet verstandig in één keer te veel eiwitten te nuttigen. De nieren moeten erg veel moeite doen om de stoffen uit te scheiden. Het is verstandig om per keer maximaal 1,2 tot 1,5 gram eiwit te nuttigen en niet meer.

De informatie uit deze afbeelding is afkomstig van Radar.

Beste moment om een shake te nuttigen
Het beste is om de shakes te nuttigen voor het slapen gaan. De spieren worden niet meer intensief gebruikt en kunnen rusten. De eiwitshakes zorgen voor een herstel van de spieren tijdens de nachtrust.

Geen concreet bewijs
Sportdiëtist Vera Wisse zegt tegen Radar juist dat er niet wetenschappelijk bewezen is dat eiwitshakes daadwerkelijk zorgen voor een sneller spierherstel. Uit onderzoeken blijkt dat er te weinig verschil te zien zou zijn en dat eiwitten uit normale voeding superieur zijn ten opzichte van eiwitshakes. Wanneer iemand iedere dag aan zware krachttraining doet, is het wel verstandig om extra eiwitten te nemen.