Het jaar is bijna ten einde en dat betekent dat trendwatchers druk in de weer zijn met de nieuwste trends. Lola Fick (24) is freelance trendwatcher en kan ons een tipje van de sluier oplichten.

Volgens trendwatcher Lola gaat transparantie in 2019 een steeds grotere rol spelen. Binnen de retail uit dit zich in het helder maken van je prijskaartje. Wat kost dit product, waardoor komt deze prijs tot stand en hoe zijn de arbeidsomstandigheden in de fabriek? American Apparel speelt hier op in door een prijsverschil te laten zien. Kies je bijvoorbeeld een shirt van 20 dollar of precies hetzelfde shirt voor 50 dollar? America Apparel geeft uitleg over de totstandkoming van het shirt. Ze maken duidelijk wat de invloed van het shirt op het milieu en de arbeidsomstandigheden is. ‘Ook binnen de voedingsindustrie wordt dit de norm. De consument wil weten wat we eten en hoe het tot stand komt. We letten op mens, dier en milieu.’, aldus Lola.

Trends spotten

Lola noemt zichzelf een creatief strateeg. Door constant op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen en trends stuurt ze ondernemingen het juiste pad op. Ze legt uit dat organisaties moeten inspelen op wat de consument wil: Meegaan met de vraag en daar vroegtijdig op inhaken. Ze spot de trend in een beginfase, als de echte early adopters de trend aan het opnemen zijn. Bij organisaties moeten dan alle alarmbellen afgaan, gas erop en er iets mee doen. Meegaan met de tijd is als bedrijf het belangrijkste.

Foodtrends

Lola kijkt het liefst naar food- en retailtrends. Bij het consumentengedrag in 2018 viel haar iets opvallends op: ‘We zijn vegetarisch en lokaal gaan eten. Dat was al een trend, maar als ik kijk naar de jongere generatie zie ik dat er steeds meer vraag is naar vegetarische opties. Niet alleen voor de dieren, maar ook voor het milieu. Het allerleukste om te zien is dat grote partijen als McDonalds en sterrenzaken dit ook oppakken.’