Supermarktketen Albert Heijn heeft sinds deze week een nieuw concept op de markt gebracht. Namelijk herbruikbare ‘verszakjes’ voor groente, fruit en broodjes. Het idee erachter is om op deze manier minder tot geen gebruik meer te maken van de plastic zakjes die bij de groente- en fruitafdeling te vinden zijn.

De bedoeling van de zakjes is om verse onverpakte producten uit de winkel mee te kunnen nemen. Dus hierbij kan je denken aan losse tomaten, sperziebonen en ook zelfs broodjes. Toch zijn er vragen over het nut van het product. Zullen klanten eraan denken om elke keer hun ‘verszakje’ mee te nemen naar de supermarkt? Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek oogt het optimistisch. Want na het verbod op gratis plastic tasjes neemt toch 43 procent van de Nederlanders een eigen plastic tas mee voor de dagelijkse boodschappen. Zal dit ook gelden voor de kleine nylon tasjes?

 

Lastiger recyclen

En de zakjes zijn niet alleen nuttig, maar ook duurzaam volgens Albert Heijn. Alleen of dat echt zo is blijft de vraag. De ‘verszakjes’ zijn namelijk milieuvriendelijker dan de plastic tasjes. Alleen zijn de zakjes gemaakt van nylon wat net zoals plastic ook een aardoliekunststof is. Dus hoe duurzaam zijn ze eigenlijk? Waarom de supermarktketen van plastic overgaat op nylon is Max van Noort van CVB Ecologistics een raadsel. “Beide zijn te recyclen, alleen komen de plastic zakjes vaker voor waardoor het recyclen daarvan veel gemakkelijker is. Hierdoor is nylon veel moeilijker te scheiden.” Ook laat van Noort weten dat bedrijven zoals Albert Heijn vaak niet weten waar ze het over hebben. “Als het maar mooi klinkt, want dat wil de consument.” Albert Heijn beweert dat hun zakjes wel degelijk beter zijn voor het milieu dan gewoonlijke plastic tasjes, maar zij waren niet beschikbaar voor commentaar. De zakjes meerdere keren gebruiken is een functie die het ouderwetse plastic tasje niet vervuld. Deze worden meestal na één keer gebruik al weggegooid. Alleen weet Sytske de Waart van Milieu Centraal nog niet zeker of de ‘verszakjes’ zullen aanslaan voor meervoudig gebruik. “Als je geen eigen groentezakje meeneemt, kun je een gratis plastic wegwerpzakje pakken. De prikkel om standaard een ‘verszakje’ mee te nemen is dus kleiner.”

 

Kans van slagen

Als het plan van Albert Heijn wil slagen, moet het zakje door de consument gebruikt worden. Want zoals de Waart al liet weten, is het meest voorkomende probleem dat de klanten het ‘verszakje’ vergeten mee te nemen naar de supermarkt. Daarnaast blijkt het zakje ook helemaal niet zo milieubewust en duurzaam te zijn als het supermarktketen zelf beweerd. Door de moeilijk scheidbare stoffen, zijn klanten toch beter af met het een ouderwets plastic tasje. Dus of het plan aanslaat valt nog maar te zien. Op het moment blijkt het plastic tasje toch de meest gemakkelijke, goedkope en duurzame optie te zijn.