Een lekkere malse sappige burger, als een engeltje die over je tong pist. Zulke reclames zal je binnenkort misschien wel niet meer zien. Er is namelijk een petitie aangeboden door de stichting ‘Even Geen Vlees’ met betrekking tot een verbod op vleesreclames. Volgens de stichting is minder tot geen vlees eten beter voor je gezondheid en beter voor het milieu. Reclames zouden stimuleren om meer vlees te eten, dus moet het maar afgeschaft worden.

Maar zou het ook echt invloed hebben op de kijkers? En denken de producenten minder vlees te verkopen als er geen vleesreclames meer zouden zijn?

Claudia Ravlijsen, marketingmanager van Vitelco, een van de grootste klaverslachterijen en uitbeenderijen van Europa, denkt dat het geen invloed op het koopgedrag van de consumenten zal hebben als de vleesreclames afgeschaft zouden worden.
‘’Wij verkopen niet rechtstreeks aan de consument, dus het kan indirect wel een effect hebben op ons, maar in Nederland is het voor ons een hele kleine markt.’’

Een woordvoerder van de marketing van de Vereniging van Keurslagers denkt ook niet dat het invloed op hen zal gaan hebben. ‘’Dat is niet iets wat wij heel groots doen, behalve dat het door lokale ondernemers gedaan wordt.’’ Of het daadwerkelijk gaat helpen? ‘’Nee, ik denk dat dat meer te maken heeft met een stukje mindset verandering van de consument.’’

Met producenten aan de ene kant, spreken hier twee consumentenpsychologen. Wenda Linthorst en Patrick Wessink. Zij zijn gespecialiseerd in het koopgedrag van consumenten, en bekijken het gedrag vanuit de psychologie.

Denk je dat het zou helpen? Dus dat we minder vlees gaan eten als we geen reclames meer zien?

Linthorst: ‘’Dit doet mij meteen denken aan een presentatie van een professor die ik had vorig jaar. Hij had een 7-stappen model, met hoe je mensen kunt laten minderen om iets te laten doen, dus in dit geval vlees eten. Je kunt een aantal dingen verbieden of juist mensen heel erg aanmoedigen of belonen, om in dit geval vlees niet te eten. Hoe vaker je ergens mee in aanraking komt, hoe groter ook de kans dat je er door verleid wordt. het wordt normaler in je brein, je denkt het hoort erbij. Je krijgt een soort voorbereiding de hele dag door, en daar speelt vleesreclame natuurlijk een rol in. Dus ja dat gaat werken.’’

Wessink: “Ja, als we minder reclame zien voor vlees wordt dat vanzelf minder top-of-mind. Bovendien wordt het minder ‘normaal’ om vlees te eten, omdat wat we gemiddeld genomen zien, horen, etc. onze sensorische omgeving, grote invloed heeft op wat we normaal vinden en waar we autonoom voor denken te kiezen.”

En hoe komt het dat we zo gevoelig zijn voor die vleesreclames?

Linthorst: ‘’Dat heeft te maken met verschillende zintuigen. Dat op het moment dat je in staat bent om een reclame te maken waarbij je iets vertelt over de smaak, praktisch het water in je mond komt lopen, of dat je het lekkere kippetje al ruikt, wordt het minder een rationele maar meer een emotionele keuze. ‘’

Wessink: ‘’Ik weet niet of we specifiek gevoelig zijn voor vleesreclames. Reclame in het algemeen kan ons via de bovengenoemde punten onbewust beïnvloeden. Daarnaast kunnen we reageren op specifieke aanbiedingen en kunnen vleesreclames bepaalde associaties opbouwen waar we ons graag mee identificeren. Dat is niet anders dan bij andere reclames, maar leidt tot een ervaren individuele identiteit waarbij ‘vlees eten’ hoort. Bijvoorbeeld omdat we ons graag identificeren met de personen in reclames of de associaties die er worden getoond of gecreëerd.‘’