Er wordt in Tilburg constant gewerkt aan de infrastructuur: de Bredaseweg, Spoorlaan en Ringbaan Noord. Het verkeer in de binnenstad is een kwaal voor de gemeente en bewoners. Ook lokale politici buigen zich over het probleem. Hans Smolders, partijleider Lijst Smolders, vindt dat er een oplossing moet komen.

Autovrij of autoluw

“Het probleem bij een helemaal autovrije binnenstad is dat er rekening moet worden gehouden met de detailhandel. De stad moet bereikbaar zijn met de auto voor de mensen die er wonen en werken”, zegt het gemeenteraadslid. Ook is hij van mening dat een autovrije binnenstad niet zou werken in Tilburg, omdat het geen toeristenstad als Amsterdam is. Een autoluwe binnenstad ondersteund hij daarentegen wel.

Bij de gemeente delen ze de mening van Smolders: “Het blijft een compromis tussen sociale bereikbaarheid en doorstroming voor voetgangers en fietsers”, zegt Tom Daelman, woordvoerder van gemeente Tilburg. “De voorkeur is om doorgaand verkeer te beperken zodat de binnenstad luwer wordt, maar de belangen zijn nu eenmaal te groot om een keuze te maken.”

Oplossingen en gevolgen

“Door bijvoorbeeld het gebruik van camera controles kunnen wij de bereikbaarheid van de stad beperken tot alleen de mensen die er horen te zijn”, legt de woordvoerder uit. “Dit is natuurlijk niet de oplossing voor de hele binnenstad want dan heb je het over tonnen al dan niet miljoenen. Ook zijn we nu aan het kijken naar andere minder harde en dure maatregelen.”

Hans Smolders ziet het somber in mocht de stad toch ooit helemaal autovrij willen gaan: “In principe is de leefbaarheid voor de binnenstad desastreus. Als daar iedereen failliet gaat hebben we een heel groot probleem”, vertelt de lijsttrekker. Hij vindt ook dat grotere steden zich daar meer in kunnen veroorloven maar dat die ook tegen een grens aanlopen: “Maar het gaat nog breder zoals bijvoorbeeld het I Amsterdam weg te halen. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. “