Het is algemeen bekend dat cd-verkoop geen goudmijn is voor muziekartiesten. Maar de trend van vinylplaten helpt de cd-markt het hoofd boven water houden. Sounds Tilburg merkte de trend al snel op. Maar wie koopt er nog cd’s of platen en waarom? 

Hoop

Er lijkt toch een sprankje hoop te zijn voor fysieke muziek. Cd’s en Vinylplaten komen namelijk terug. Platenzaak Sounds Tilburg merkt al drie jaar een flink verschil. De platenzaak is gevestigd in de Nieuwlandstraat. De vlaggen hangen buiten en er klinkt, natuurlijk, tijdloze muziek.
“Ja. Vinyl en cd’s zijn terug”, zegt Maarten Koehorst, eigenaar van Sounds Tilburg, vastberaden. “Het gaat echt heel hard. Vooral de nieuwe persingen. Zij zijn ‘het nieuwe extra’ van deze winkels”, vertelt Koehorst.

Laten we een van de landen met de grootste muziekbusiness bekijken: Amerika. Grote artiesten, zoals Katy Perry, Justin Bieber en Beyoncé hebben hun naam waargemaakt in Amerika. Zij zijn afhankelijk van de verkoop van hun muziek. Streamingsbedrijven zoals Spotify zijn ondertussen immens bekend, maar daar verdienen artiesten niet veel aan.
In een onderzoek van Recording Industry Association of America uit 2017 komt onder andere naar voren dat de cd-verkoop in 2017 ten opzichte van 2016 met tien procent is gedaald. Hierdoor lopen veel artiesten omzet mis.

“We dachten achttien jaar geleden: ‘hoe gaan we verder?'”, vertelt Maarten Koehorst. “Er was destijds totaal geen markt voor platen, maar nu gaat het als een lopende band”, zegt Koehorst. “En toen ineens, bam, ontplofte het”, vult hij aan.

Protest

“Tegenwoordig is de trend onthaasting en daar horen platen ook bij. Al het snelle streamen wordt ontlopen en daarvoor in de plaats komen platen”, vertelt Koehorst. “Door die trend worden muziekzaken weer populair en trekt de cd-verkoop weer aan.

Veel artiesten halen dan ook hun muziek van streamingsdiensten, zoals Spotify en Apple Music. In 2016 zette Adele  pas na een halfjaar haar album 25 op streamplatformen. Ze was een boycot gestart om te laten weten dat artiesten zich niets aantrekken van de druk om overal muziek te plaatsen. Ze verkocht tijdens de boycot maar liefst acht miljoen ‘fysieke exemplaren’. Dit was een overwinning voor de zangeres. Haar punt was gemaakt en toen plaatste ze haar album ook op Spotify.

Sounds of Tilburg

Vinylplaten en cd’s zijn al een tijdje populair onder de consument. Maar uit welke hoek komt de vraag naar nieuwe en oude platen?
“De echte winst aan klanten is de destijds doodgewaande luistergroep: zeventien to 25 jaar. Dit is de extra klantenkring die ik erbij heb gekregen. Ze sparen vinyl en cd’s. Vintage is in, en daar horen platen bij”, verklaart Maarten Koehorst.