December is de maand van gezelligheid, cadeautjes, kerstdiners en versieringen. Daar is het een en ander voor nodig en waar koop je dat? Online natuurlijk. Achter die vrolijke glimlach van die ene postbezorger die zojuist voor je deur stond, schuilt echter een iets minder gezellige sfeer; het is namelijk dé stressmaand van het jaar.

Online webwinkels

Buurtwinkels zonder online shop en de meeste winkelcentra krijgen steeds meer te verduren door de opkomst van online shoppen. Er wordt zoveel op het web gekocht dat fysiek winkelen de afgelopen jaren enorm is afgenomen en het aantal kledingzaken sinds 2013 met 9 procent is gedaald. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek (CBS). Het aantal online webwinkels is daarentegen sinds 2013 met maar liefst 75 procent toegenomen. Maar de opkomst van onlinewinkels is niet alleen voor de kleinere ondernemingen een nadeel, ook medewerkers bij grote bedrijven als PostNL draaien door alle drukte gemiddeld tien overuren per week. Het aantal pakketten dat bezorgd moet worden is simpelweg gewoon te veel, vooral in deze maand.

‘’Mensen bestellen liever hun sinterklaas- en kerstcadeaus online omdat dit tegenwoordig met één klik op de muis is gedaan’’, zo vertelt Jan-Maarten Gerritse, depotmanager vestiging PostNL Breda. ‘’Daar hebben wij ons tot dusver ook altijd op voorbereid maar dit jaar slaat alles. Normaal komt de drukte pas rond de 20e van december maar op dit moment zitten wij al op 56.000 pakjes, andere jaren waren dat er 40.000 rond deze tijd.’’ PostNL heeft op dit moment al een forse vertraging door onder andere Black Friday en Cyber Monday. Mensen die op dit moment thuis zitten te wachten op hun bestelling krijgen een folder in de brievenbus met daarop vermeld dat het nog even kan duren voordat hun pakketjes er zijn. ‘’We proberen alles natuurlijk zo snel mogelijk te leveren maar we kunnen gewoon niet verzekeren dat de bestellingen op tijd aankomen’’, aldus Gerritse.

Gespannen sfeer

Er wordt niet alleen op het kantoor veel energie en tijd in de achtergestelde bestellingen gestoken, ook de bezorgers moeten meer afleveren in de tijd die zij hebben. Zelf merken ze ook dat de ontvangers van pakketjes over het algemeen wat minder lief zijn. Rutger (18) is pakketbezorger bij PostNL: ‘’Normaal kan ik altijd wel wat kletsen met de mensen aan de deur; nu is het afgeven en weer doorgaan. Iedereen is gewoon net even iets meer gespannen. Laatst kon ik een keer niet in de avond werken in verband met school. Normaal gesproken zou dat niet heel erg zijn maar dit keer moest ik mezelf helemaal verantwoorden naar mijn baas, geen leuk telefoongesprek was dat.’’