Je ziet er vast wel eens een voorbij komen: een reclame van een beleggingsapp waarin wordt verteld hoe snel je rijk kunt worden als je de app gaat gebruiken. ‘Iedereen kan het, dus waar wacht je op’, is de boodschap. Maar is beleggen wel echt zo simpel als deze reclames beweren?

“Jongeren zonder ervaring kunnen in de problemen komen”, legt beleggingsadviseur Gijs Luijkx uit. Volgens hem is het alleen verstandig voor jongeren om te gaan beleggen als ze zich goed geïnformeerd hebben en de juiste begeleiding krijgen. Hij vergelijkt het met bergbeklimmen zonder ervaring. “De beleggers die weten hoe ze om moeten gaan met beleggen en hun emoties zullen minder hard vallen.”

‘De reclames sloegen mij om de oren’

Rob Smeets (21) hbo-student People and Business Management, loopt stage bij een private bank waar hij in aanraking kwam met de wereld van beleggen. “Ik kreeg van iedereen te horen dat ik er zo vroeg mogelijk mee moest beginnen”, vertelt hij. Rob maakt gebruik van de apps DEGIRO en Interactive Brokers. “In deze apps kun je zelf kiezen welke stukken aandelen je koopt.”

Jesse Linartz is 19 jaar en zit voor zijn hbo-studie Leadership, Entrepreneurship and Innovation in Shanghai. “Ik ben ermee begonnen omdat investeren mij interessant leek. Nadat ik er wat over had opgezocht sloegen de reclames mij om de oren met hoe rijk je kon worden en hoe geweldig het was.”

‘Het lijkt alsof je aan het gokken bent’

Over zijn ervaring met beleggingsapp BUX zegt Jesse: “Het ziet er niet uit alsof je echt aan het beleggen bent, maar meer alsof je aan het gokken bent. Dat is het ding. Op het demo-account beleg je niet met echt geld. Met echt geld spelen vond ik wat anders dan de virtuele munten waarmee je los kon gaan.”

Bij BUX kies je zelf hoeveel risico je wil lopen. Het staartje is hierbij dat je meer geld kan verdienen als je ervoor kiest om meer risico te lopen. “Ik vraag mij af of ze in de gaten hebben wat de risico’s zijn. Er wordt heel veel reclame voor gemaakt, dus het is heel gemakkelijk om zo’n app te downloaden en ermee te beginnen zonder kennis”, waarschuwt Luijkx. “Je moet het niet doen voor de kick.”

‘Met veel geluk ging je twee of drie euro omhoog’

In de reclames van BUX wordt al snel duidelijk voor wie de app bedoeld is. Mensen, vooral jongeren, zonder enig verstand van beleggen worden gelokt met de belofte van snel geld. Met meer dan een miljoen downloads lijkt het te werken. Maar is beleggen wel bedoeld voor deze mensen?

“Dat is gevaarlijk. Deze apps maken het gemakkelijk om te handelen, daar zijn ze goed voor. Maar het is gevaarlijk als je geen verstand van beleggen hebt”, zegt Luijkx. “Als het doel van die apps is om jongeren te laten denken dat het een spelletje is sta ik er niet achter.”

“In de reclames wordt het beeld geschetst dat je geld terug kunt verdienen. Dat denken veel mensen bij investeren. Zelfs als je meteen veel geld inzet ga je in het begin niet veel verdienen”, expliceert Jesse. “Met veel geluk ging je twee of drie euro omhoog.”

‘Het wordt heel mooi gemaakt in de reclames’

Volgens Rob zijn mensen die zo snel mogelijk winst willen maken gevoelig voor de reclames. “Dat zie je vooral bij cryptovaluta. Het wordt wel mooi gemaakt in de reclames. Ze geven het beeld dat het heel simpel en snel is, maar zo werkt het niet. Als je alleen maar snel geld wil verdienen, verlies je het denk ik eerder.”