Online gamen wordt steeds populairder. Het jonge Nederlandse publiek krijgt steeds meer belangstelling voor het meekijken met bijvoorbeeld een eSporter of YouTubegamer. In onderstaande stukken laten we zien wat de wereld van eSporters en online gamers inhoud.

Door: Anna Dasiman en Jody Brands.

Populariteit online gamen! from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Zoals de gamers al aan hebben gegeven blijft de game-wereld maar groeien. Fortnite is nu de meest gespeelde game van de wereld. Lees hieronder meer.

Robin Sweegers is werkzaam voor het bedrijf ‘Esport Xperts’, waar hij Electronic sports (eSports) marketeer is. Hij ligt aan bedrijven toe hoe de game industrie in elkaar zit. ESport is een term die je gebruikt wanneer computerspellen of online games, zoals: Fortnite, Dota 2 en Overwatch competitief met elkaar worden gespeeld. Vooral onder jongeren zijn de eSports erg populair, daarom proberen bedrijven en organisaties hiermee vaak jongeren te bereiken.

De populariteit van de online spellen komt voornamelijk, doordat de nieuwe generatie allemaal opgroeit met de game wereld. Volgens Sweegers ligt het er ook aan dat de gamegemeenschap erg luistert naar hun spelers. “Is er iets niet goed aan een spel, dan wordt dat opgevangen door de spelmakers en dan wordt dit ook daadwerkelijk aangepast”, aldus Sweegers. Omdat er online zoveel gekeken wordt naar de e-sport evenementen groeit het animo voor eSports enorm. “Het is veel meer mainstream geworden, vroeger zaten de spelers van een game verscholen op een zolderkamer en zag je ze niet. Tegenwoordig komen ze echt naar buiten. Ze gaan naar grote toernooien en daardoor wordt de wereld van online spellen steeds groter.”

ESporters verdienen hun geld voornamelijk door de grote toernooien waar zij aan meedoen. Met de game ‘Dota 2’ kun je geldprijzen winnen ter waarde van 2,2 miljoen euro. “Het prijzengeld gaat voor het grootste deel naar de spelers zelf”, dit is erg bijzonder volgens Sweegers. Bij grote toernooien in de voetbalwereld zoals de ‘Champions League’ is hier namelijk geen sprake van, dan zien de spelers vrij weinig van het geld terug, maar dit geld dus niet voor e-sporters. Het is wel heel bepalend welke spel je speelt binnen de eSports, om te bepalen hoeveel je er mee kan verdienen. Het is ook per spel verschillend, hoe meer een game wordt bekeken, hoe meer het een eSports game is en hoe meer geld je eraan kan verdienen.

Er is niet één specifiek eSports game die het meest populair is op de wereld. Op het moment is Fortnite wereldwijd de meest gespeelde game. ‘Fifa’ is in Nederland de meeste gespeelde game, maar in Azië zijn de games, zoals: ‘League of Legends’ of ‘Dota 2’ juist heel groot. In Amerika is de game ‘Overwatch’ het populairst.

Volgens Sweegers mogen wij eSporters zeker als topsporters zien. Hij zegt: “Een eSporter moet net zoveel doen en laten als een topsporter, dus in die zin mag je ze zeker wel een topsporter noemen. E-sporters moeten ook fit zijn. Tot slot laat Sweegers weten dat de online wereld nog lang niet uitgegroeid is. “We zijn er nog lang niet. Het aantal online gamers in Nederland blijft jaarlijks met zo’n 24% stijgen


Maar hoeveel geld gaat er nu precies om in de game-wereld? En welke games vindt het Nederlandse publiek het leukst? Dat zie je in deze tool!


Nu weten we dus meer over games en het Nederlandse publiek. Maar waar moeten games eigenlijk aan voldoen om populair te zijn? Ook hoor je meer over de toekomst van gamen!