De muziekindustrie verandert constant. Met de komst van nieuwe muziekgenres, elektronische muziek en de overheersende hiphopscene in de huidige muziekwereld, is het voor kleine bands bijna onmogelijk om nog succesvol te worden. Hoe ziet de toekomst voor deze beginnende bandjes er nu uit?

Veel jongeren gaan liever naar clubs met dj’s dan naar de gezellige kroegjes waar dit soort bandjes vaak optreden. Toch zijn er in Nederland veel jongeren die een instrument beoefenen. Een groot deel van deze jongeren kiest ervoor om samen muziek te gaan maken en richten dan ook vaak een band op. Degene met echt passie voor muziek maken, willen meestal ook daar hun werk van maken. Maar dat is tegenwoordig heel erg moeilijk.

Jasper Martens is digital marketing manager bij Suburban Records, een Nederlands platenlabel. Hij ziet de kansen op de arbeidsmarkt voor beginnende bands niet heel voorspoedig in. Hij zegt dat ze maar ongeveer één nieuw talent per jaar ontdekken. Volgens hem heb je altijd wel bandjes op je radar liggen, maar dan moeten zij ook wel aan de checklist van Suburban voldoen. Martens zegt: ”Alles draait in eerste geval om de muziek, je moet meteen met muziek aankomen waar je echt een groot publiek voor warm krijgt. Dan gaan we de checklist verder af: doen ze aan marketing, hoe verkopen zij zichzelf en wat is de houding van de artiesten zelf? De artiest maakt niet alleen muziek, maar moet zelf het initiatief nemen om groot te worden.”

Zo denkt de band Doodswens er ook over. Zij bestaan uit twee jonge studenten aan de Metalfactory in Eindhoven, een muziekschool gericht op metal. Zij doen zichzelf actief promoten op social media om zo meer bekendheid voor zichzelf te krijgen.

Doodswens from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Als er weinig vraag is naar jouw muziek moet je denken als een ondernemer om je muziek te verkopen. Hiphop is op dit moment het grootste genre van de wereld. Alle ogen en oren zijn daar nu op gericht. Er is weinig vraag naar genres als rock en metal. Volgens het Spotify jaaroverzicht zijn de meest geluisterde artiesten van 2018 voor het grootste deel rappers. Als band zijnde kom je er maar moeilijk door. Je kunt wel leven van de muziek maar niet van de band zelf, volgens Martens. Een andere belangrijke factor van het ondernemerschap van een band, is netwerken leggen.

Toch zijn er in Nederland genoeg scholen en organisaties die zich inzetten om beginnende muzikanten en bands te helpen. Pop&Co is een organisatie die bands samenstelt en bands coacht. Kornelis Lievense is een muziekdocent en coach bij deze organisatie. Hij helpt de jonge bands om zichzelf te ontwikkelen. Dit heeft zijn vruchten al afgeworpen, aangezien er ook echt bands bekender zijn geworden door de hulp van Pop&Co. Yellow Pants is een van die bands. Beide partijen geven hun mening over de toekomst voor beginnende bands.

Martens geeft als tip mee om van het begin af aan te werken aan je toekomst als band. “Ga jezelf zoveel mogelijk proberen te ontwikkelen in je muziek, blijf niet alleen in je eigen muzieksmaak hangen.” Daarna moet je volgens hem onderzoeken hoe dat andere bands het hebben aangepakt en hoe zij begonnen zijn op de muziekmarkt. “Ga je muziekaanbod daarna uitbreiden en besteed zoveel mogelijk aandacht aan de kwaliteit van je eigen muziek.” Daarna is het volgens Martens een kwestie van jezelf onder de aandacht brengen en jezelf te durven onderscheiden. “Probeer beroemd te worden door aan wedstrijden mee te doen en als belangrijkste tip: stel je doelen voor de toekomst duidelijk vast.”