Voor jongeren is social media tegenwoordig niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. De politie speelt hier op in door actief te zijn op het internet en zo deze doelgroep te bereiken. Verschillende agenten zitten al op bijvoorbeeld Twitter, Snapchat en Instagram en er zijn zelfs politievloggers actief op YouTube. De Nieuwsredactie sprak met Niels Kanters, de jeugdagent van Gemert, die een eigen Instagram-account heeft waarop hij berichten deelt over zijn werk.

Vloggers

Naast dat de politie zelf actief is op social media zetten ze soms ook bekende influencers in om een bepaalde boodschap over te brengen. Zo ging Giovanni Latooy (Gio op YouTube) mee met de politie van Goeree-Overflakkee en maakte een video over jongeren en overmatig alcoholgebruik. Binnen vijf dagen is die video al bijna 300.000 keer bekeken. Ook Enzo Knol ging een aantal keer mee met politievlogger Jan-Willem. In die video’s gaan ze op pad tijdens een politiedienst en laten ze dus zien wat er allemaal kan gebeuren.

Jongeren bereiken

Volgens Social Media Marketeer Sharon Damen is het slim dat de politie op die manier Youtubers inzet: “Een vlogger zoals Gio bereikt heel veel jongeren met zijn berichten. Je ziet dat hij met zijn video een serieuze boodschap uitdraagt én dat het op de juiste doelgroep gericht is. Voor de politie is dat ideaal want zo’n samenwerking kun je makkelijk aangaan als je weet welke doelgroep je wil bereiken. Dan kan je daarbij iemand gaan zoeken die veel bereik heeft binnen die doelgroep. Zij gebruiken de influencers om de boodschap over te brengen.”

Instagram

Zo’n bericht moet ook aanspreekbaar zijn voor de jongeren. Damen: “Als je als bedrijf actief bent op Instagram en je wil jongeren bereiken, dan doe je dat eigenlijk niet meer door de teksten die je schrijft maar doormiddel van de foto’s die je gebruikt. De tekst die je er onder zet moet gewoon kort en bondig zijn, maximaal vijf zinnen, zodat mensen meteen weten waar het over gaat en dat ze gelijk geïnteresseerd zijn. En als ze meer informatie willen kun je een link toevoegen naar bijvoorbeeld de website.”

Berichten met YouTubers doen het dus heel goed. Een andere reden daarvoor is dat zij een beoogde doelgroep hebben en daar hun berichten op aanpassen. “Iemand zoals Gio kan een voorbeeld zijn voor jongeren, dus als je daar als bedrijf op in wil spelen, zorg dan inderdaad dat je mensen in jouw berichten gebruikt die als een soort inspiratiebron kunnen werken,” zegt Damen. Naast het gebruiken van influencers is het in ieder geval belangrijk dat de politie foto’s gebruikt waar de jongeren zich in kunnen vinden. Dus als er een foto wordt gebruikt waar ook jongeren zelf op staan spreekt dat die doelgroep aan omdat ze zich daarmee kunnen identificeren.

Jeugdagent Niels doet zijn best om op Instagram de jongeren in de buurt te bereiken. Ook kan de politie dus influencers gebruiken om een serieuze boodschap over te brengen op social media. Ze gaan mee met de tijd door berichten op Snapchat, Twitter en Instagram te zetten en het aantrekkelijk te maken voor de jongere doelgroep.

Door: Marieke Hanse en Sacha Loppies