In 2018 hebben wij, als Nederlanders, gemiddeld minder televisie gekeken dan het jaar daarvoor. Stichting Kijkonderzoek publiceerde een jaaroverzicht waarin stond beschreven hoeveel minuten een Nederland gemiddeld per dag televisie kijkt. Het zijn er 173 en dat is een daling ten opzichte van vorig jaar. Er is wat concurrentie bijgekomen en die is inmiddels moordend. De streamingsdiensten zoals Netflix, YouTube en Videoland zijn ingeburgerd op de Nederlandse televisieschermen. De daling die de traditionele televisie kende is echter minder steil dan het jaar daarvoor. Zou dit kunnen betekenen dat de traditionele televisie een comeback maakt? En wat verstaan we eigenlijk onder televisie kijken?

Netflix, YouTube en allerlei andere streamingsdiensten zorgen voor hevige concurrentie in de strijd om beeldende content. Voor een lange tijd was de kabeltelevisie een overheersende marktleider met weinig competitie, maar dat beeld is de afgelopen jaren drastisch verminderd. Al verschillende jaren is er een daling te zien in het lineair televisiekijken in Nederland. Het laatste jaar daarentegen neemt die daling af. Sjoerd Pennenkamp, maker van het rapport op Stichting Kijkonderzoek, verklaart dit: “We komen echt van een hoogtepunt af qua televisiekijken. In 2014 was er een kijkrecord. Dat kwam onder andere vanwege het uitgesteld kijken wat veel mensen deden. In de jaren hierna waren er een aantal andere zaken die opkwamen zoals on-demand kijken. Daar zit ontwikkeling in, maar ik denk niet meer dat het zo hard gaat als het jaar daarvoor. Dus er is een soort balans. Als het niet te snel stijgt, daalt het ander ook niet.”

Pennenkamp vindt het een logische ontwikkeling. “Er zitten ook een paar mensen achter hun telefoon en een paar achter tablet. Het televisiescherm is nog heel dominant met name in de avond uren, maar er zijn een aantal schermen bij gekomen en die snoepen iets van de minuten af.” Volgens Edwin Rietberg, medewerker bij Adformatie, is vooral bij jongeren te zien dat televisie een ouderwets medium wordt. Rietberg zegt dat het gemiddeld dagbereik van televisie daalt bij iedereen onder de vijftig jaar.

 

Stef Lenselink (17) is student en onderdeel van een gezin dat televisie volledig hebben laten vallen: “Thuis in de woonkamer hebben wij sowieso geen televisie. Als er gekeken wordt, kijken we voetbal via de website van Veronica en NOS. De rest kijken we later terug.” Hij kijkt graag naar Netflix en andere on-demand diensten, vooral vanwege de reclameblokken die bij kabeltelevisie te vinden zijn. Ook bepaalt hij graag zijn eigen agenda. Zo vertelt hij liever niet gebonden te zijn aan de uitzendtijden van de traditionele televisiestations.

Stichting Kijkonderzoek concludeert dus 173 minuten televisie-kijktijd, maar wat hebben ze eigenlijk beoordeeld als televisiekijken? Als iemand zijn Playstation aanzet voor een potje FIFA doet diegene dat hoogstwaarschijnlijk op zijn televisie scherm. Pennenkamp zegt dat alleen video-content meetelt: “Als iemand op de Playstation de NPO start app start rekenen we dat wel mee. Gaat iemand zitten fortniten, hoeft diegene zich nergens voor aan te melden, dus dan niet. Het moet wel video-content zijn en niet iets anders.” In totaal heeft de Nederlander gemiddeld 188 minuten per dag achter een televisiescherm gezeten. “Hiervan zijn 22 minuten toegewijd aan bijvoorbeeld Netflix, YouTube, gedownloade content of vakantie foto’s.”