De interesse om je vakantie komende zomer in Colombia te vieren is sinds de start van Wie is de Mol? afgelopen zaterdag bij veel Nederlanders flink toegenomen. Dit bevestigen reisbureaus die vakanties en groepsreizen naar het Zuid-Amerikaanse land organiseren.

Het programma wordt sinds dit jaar door Rik van de Westelaken gepresenteerd en is vorig jaar mei opgenomen in Colombia. Het programma trok afgelopen zaterdag ruim 2.9 miljoen kijkers. Het was daarmee het best bekeken programma van de zaterdagavond.

Meer toerisme

Josje Michels van Olaf reizen ziet een duidelijk stijging sinds afgelopen zaterdag: ‘’Er is zeker een duidelijke stijging te zien in het aantal vragen over Colombia in vergelijking met de periode van voor Wie is de Mol?. Dit soort programma’s hebben altijd wel effect op het aantal vragen en boekingen bij een bepaald land.’’ Volgens Michels was er vorig jaar al een toename van interesse in Colombia te herkennen: ‘’Vorig jaar was Erica Terpstra met haar programma vlak voor de vakantiebeurs de reden voor die piek. We hebben toen heel veel aanvragen van mensen gehad die naar Colombia wilden.’’

In de eerste aflevering van het spelprogramma waren tientallen dronebeelden te zien uit de Colombiaanse natuur. Michels: ‘’Dit soort programma’s zorgen voor zoveel ‘exposure’ bij mensen dat ze geïnteresseerd raken, zo ook nu.

LAS (Latijns Amerika Expert) verwacht ook een sterke toename in het aantal vragen over Colombia. Geheel nieuw is het niet: Ook vorig jaar werd de locatie uit Wie is de Mol? massaal bezocht door de Nederlandse toerist. Georgië was toen het decor.