Sportsupplementen en eiwitshakes. Mensen slaan ze in het nieuwe jaar massaal in om zo van die vervelende decemberkilo’s af te komen. Ze hopen daardoor een sneller resultaat te bereiken in de sportschool. Maar is dat wel zo verstandig?

Door Jody Brands

Er zijn verschillende supplementen. De bekendste zijn creatine, proteïne en BCAA. Creatine vind je vaak in vlees en zorgt ervoor dat je meer kracht in je lichaam krijgt. Proteïne is onder andere te vinden in ei, melk en kaas en bevordert het herstel van de spieren. “Als je sport raken je spieren beschadigd en moeten ze herstellen, door bijvoorbeeld eiwitten te eten gaat dit proces sneller”, vertelt voedingscoach Claudia Vesters, ze heeft veel ervaring met eiwitshakes.

Toch is Vesters niet enthousiast over de sportsupplementen. “Je moet altijd goed naar het etiket kijken van de supplementen voor je ze gebruikt. Veel soorten bevatten namelijk een hoop suiker”, aldus Vesters. Vaak zetten bedrijven niet duidelijk op de verpakking of er wel of geen suiker in zit. Dit doen ze door hele kleine lettertjes te gebruiken. Ook staat de tekst regelmatig in dezelfde kleur als het etiket. “Bovendien heeft suiker 55 schuilnamen, denk bijvoorbeeld aan ‘honing’. Mensen denken dan dat ze heel goed bezig zijn door veel te sporten in combinatie met het gebruik van supplementen. In het begin merken mensen niks van de toegevoegde suikers, maar op de lange termijn slaan die suikers toe en boek je totaal geen resultaten!”

Desondanks zijn er een hoop sporters die toch sportsupplementen gebruiken. Thomas Clement sport al vijf jaar lang gemiddeld vijf keer per week. “Voor elke training gebruik ik Pre-Workout”, zegt hij. Pre-Workout bevat onder andere creatine. “Door dit te gebruiken ga ik energieker mijn training tegemoet. Het motiveert mij en ik krijg er een kick van. Ook zitten er stofjes in die de spiergroei en uithoudingsvermogen bevorderen”, voegt Clement hieraan toe. Clement probeert ‘zo sterk en breed mogelijk’ te worden. Door het gebruik van supplementen en veel te trainen probeert hij zijn doel te behalen.

Vesters is overigens geen voorstander van veel trainen. “Als je teveel traint raken je spieren overbelast, en dan volgen er blessures. Hierdoor moet je stoppen met trainen omdat je ze anders permanent kan beschadigen”, zegt Vesters. Volgens Vesters denken mensen dat zodra ze na het sporten veel spierpijn hebben ze goed bezig zijn. “Integendeel zelfs. Je lichaam geeft eigenlijk een seintje dat je je spieren te veel ingespannen hebt. Je moet sporten altijd rustig opbouwen.” Zorgen voor een goede balans tussen korte en krachtige trainingen en genoeg rust is volgens Vesters zeer belangrijk.

Sportman Thomas traint veel, maar is geen fan van alle supplementen. Zo is hij geen voorstander van het supplement BCAA. “Ik zie regelmatig jongens met flesjes met een roze vloeistof in de sportschool rondlopen, dat is BCAA. Als jij genoeg proteïne binnenkrijgt dan is dit supplement echt niet nodig. Proteïne hoef je niet per se via shakes binnen te krijgen, als je ’s avonds bijvoorbeeld boerenkool met rookworst eet, heb je je portie aan proteïne al binnen”, vertelt Clement. “Toch gebruiken veel sporters BCAA omdat ze geen zin hebben om uren in de keuken te staan.”

Tot slot is er volgens Vesters een gezondere en goedkopere manier om goede resultaten te bereiken in de sportschool. “Het allerbelangrijkste is je voedingsschema. Als je een goed schema volgt zijn al die supplementen helemaal niet nodig”, zegt Vesters. Volgens Vesters stillen eiwitshakes juist de honger, waardoor sporters vaak weinig eten. “Eten is juist belangrijk als je veel sport. Dus ga alsjeblieft gewoon goed eten, daar bereik je veel meer mee.”