Het begin van het nieuwe jaar betekent voor veel Nederlandsers ook het begin van een dieet. Niet iedereen houdt het lijnen vol, vaak duurt het niet langer dan een week. Fabienne Krüger, diëtiste bij de Praktijk voor Voeding en Lifestyle coaching, legt uit hoe dit komt en hoe je je dieet met succes af kunt ronden.

“Een van de belangrijkste goede voornemens is het verbeteren van de gezondheid. Je gezondheid is heel bepalend voor je geluk. Een goed gewicht en gezond eten horen daar ook bij.” Op de vraag of het helpt om op de eerste dag van het jaar te beginnen met je dieet zegt Krüger: “Je kunt op iedere dag beginnen. Als je dat gemotiveerd doet is 1 januari een prima dag en moet je dat vooral doen. Ik zal het niemand afraden.”

‘Je moet sterk zijn om de verleidingen te kunnen weerstaan’

Het is volgens Krüger voor mensen niet altijd duidelijk hoe ze een dieet moeten aanpakken. Motivatie is volgens haar erg belangrijk om te slagen. De talloze verleidingen van fastfood en drankjes kunnen een uitdaging vormen voor mensen op een dieet. “Je moet erg sterk zijn om die te kunnen weerstaan. Sommigen kunnen het alleen, maar er zijn ook mensen die het na een paar weken alweer opgeven.”

“Het veranderen van gedrag is het moeilijkste dat er is. Je moet niet denken ‘goh ik ga even lijnen’ dat werkt niet”, zegt Krüger. Het is van belang dat je jezelf goed kent, zodat je weet waaraan je moet werken volgens de diëtiste. “Je moet er echt bewust mee bezig zijn.”

“Het gaat niet alleen om eten, je moet rekening houden met beweging, slaap, alcoholgebruik, noem maar op. Je moet bij jezelf nagaan wat je niet goed doet. Iemand die elk weekend op stap gaat en vervolgens de snackbar induikt kan raden dat dat niet helpt voor zijn gezondheid. Je hoeft het niet alleen te doen, je gaat toch ook naar de tandarts om je gebit te laten checken? Een diëtist doet ongeveer hetzelfde voor je gezondheid.”

Dus: begin niet zomaar aan een dieet. Zoals Krüger zei is het beter om te kijken wat je problemen zijn zodat je die gericht op kunt lossen. Hiervoor kun je hulp krijgen van een diëtist of je huisarts.