Son en Breugel – Op een talentencampus in Oss kunnen mensen met een handicap op 1 februari verschillende sporten uitproberen. Voor mensen met een beperking is sporten namelijk niet vanzelfsprekend. Het is de taak van gymlerares Rian Lieshout om de gymlessen op de Emiliusschool (school voor kinderen met een beperking) te verzorgen.

Als de kinderen de gymles binnen komen, hebben ze er duidelijk zin in. Degene die zelf kunnen lopen, staan te springen om te beginnen. Voor de gymles begint, klimt er een kind op de glijbaan. Een ander kind dat in een rolstoel zit, laat trots zien hoe hij zijn jas uittrekt. De gymlerares begint de les met een liedje.

De school

De Emiliusschool is een school voor kinderen met ernstige meervoudige beperkingen. Het niveau van de kinderen verschilt enorm. “Er zijn kinderen met zowel cognitieve als fysieke problemen”, vertelt Van Lieshout. In de klaslokalen vallen de cognitieve problemen op. Zo zag je kinderen rond de 18 die aan het kleuren waren. Deze kinderen hebben dan ook overal hulp bij nodig. Ze kunnen niet zelf eten of naar de wc.

Toch probeert Lieshout de gymles voor ieder kind geschikt te maken. “Bewegen is voor iedereen goed. Het is voor kinderen goed, het is voor jou en mij goed, maar het is extra goed voor kinderen die van nature al minder kunnen bewegen. Dit kan zijn omdat ze in een rolstoel zitten of omdat het lijf niet zo meewerkt.”

Na het zingen krijgen de kinderen tijd om vrij te spelen met ballen. Deze rollen ze over glijbanen en tafels heen. Het spelen wordt ondersteund met muziek. Na het spelen moeten ze aan de slag met tennisrackets en krijgen ze kleine opdrachtjes. De eerste opdracht is ballonnen en ballen slaan die aan het plafond vastzitten met touwen. Daarna mogen ze weer even vrij spelen. Hierna wordt de opdracht een stuk ingewikkelder: ze moeten nu ballonnen hooghouden die niet langer aan touwen vastzaten.

Leerdoelen

De leerdoelen verschillen per kind vertelt Lieshout: “Als een kind in een rolstoel gekluisterd zit, heb ik daar natuurlijk andere doelstellingen voor dan met een kind dat gewoon kan lopen.” Ook sociale doelstellingen spelen een grote rol in de gymlessen. “Bij het lagere niveau en bij de kleine kinderen is het aanleren van luisteren naar opdrachten erg belangrijk.” Dat viel ook te zien in de gymles zelf, waarbij ze een duidelijke structuur gebruikte die afwisselde tussen vrij spelen en opdrachten. “Ook vrij spelen is belangrijk voor de kinderen, zodat de algemene motorische ontwikkeling bevorderd wordt.”

Vooruitgang

Er is volgens Lieshout vooruitgang te zien bij de kinderen, mede door de gymles. Dat valt ook te zien door het jaar heen. “Aan het begin van het schooljaar was iedereen nog met zijn eigen ding bezig, het is leuk dat ze nu ook samen beginnen te spelen.” Tijdens de gymles zag je de kinderen tijdens het vrij spelen samen met ballen rollen, terwijl ze dit eerst liever niet deden.

Als de gymles is afgelopen zijn de kinderen nogal teleurgesteld. Net als op het begin van de gymles zingen ze een lied om de gymles af te sluiten en keren ze terug naar de klas.