Uit cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden blijkt dat Nederland momenteel midden in een burn-outepidimie zit, meldt de Volkskrant. Je rust pakken is een van de belangrijkste methodes om van een burn-out af te komen. Toch zeggen veel specialisten dat sporten tijdens een burn-out goed is.

Janny Meijdam van de organisatie CSR-Centrum, een stichting die gespecialiseerd is in burn-outcoaching, vertelt hoe sporten invloed kan hebben op een burn-out. “Preventief sporten is zeker goed, zo vergroot je namelijk je draagkracht.” Tijdens een burn-out is het volgens haar belangrijk dat je in mindere mate sport. “Sporten kost natuurlijk energie en op het moment dat je een burn-out hebt is je batterij helemaal leeg”, vertelt Meijdam, “Als je sport tijdens je burn-out is het mogelijk dat je jezelf helemaal uitput.”

Huub van Amersfoort, woordvoerder van Runningtherapie Nederland, is het hier deels mee eens. “Als je in een diepe burn-out zit kan bijvoorbeeld wandelen al voldoende zijn.” Wel is het volgens hem belangrijk dat je blijft bewegen. “De regelmaat van een aantal keer per week met je lijf bezig zijn zorgt voor rust in je hoofd; je krijgt minder tijd om te piekeren en kan daardoor echt je lijf voelen en ervaren.” Ook is het belangrijk dat mensen buiten komen volgens Van Amersfoort. “Het is goed dat mensen in een rustige omgeving zoals het bos komen, zodat ze ontkomen aan bijvoorbeeld prikkels uit de stad.”

Meijdam en Van Amersfoort zijn het er in ieder geval over eens dat je met een burn-out moet blijven bewegen. Maar bouw het langzaam op, anders kan je batterij leegraken.