Youtube verbiedt per direct risicovolle internethypes zoals de Bird Box-challenge, waar je met een blinddoek op door je huis of zelfs door de stad moet komen. Afgelopen weekend is hierdoor een meisje van zeventien in Utah (VS) om het leven gekomen. Echter stimuleert Indebuurt deze challenge door mensen om filmpjes te vragen. Hoe kan dat?

Indebuurt Bergen op Zoom kwam afgelopen zondag met een lijstje van internethypes die in de stad zijn uitgevoerd. Hieronder vallen de Flashmob, de Lipdub en de Harlem Shake, maar ook de Bird Box-challenge. Zo schrijven ze: “Bergse filmpjes hebben we nog niet gespot, maar die willen we heel graag zien! Dus heb jij al gewaagd aan deze internethype, stuur ons dan een filmpje!”, waarmee ze hun lezers vragen zich in gevaarlijke situaties te bevinden. Irma van Schaijk plaatste het artikel zonder nagedacht te hebben over de gevolgen. “Ik heb het gewoon van een andere Indebuurt-stad. Die dag stond de hype nog groot in de krant.” Ook zegt ze geen weet te hebben van het fatale ongeluk dat in de VS plaatsgevonden heeft.

Het lijstje van Bergen op Zoom is vervolgens overgenomen door de redactie in Tilburg. Ook zij stimuleerden deze gevaarlijke filmpjes. Indebuurt Tilburg-redacteur Rowie van der Vliet hoopt dat er niemand daadwerkelijk een filmpje opstuurt. “Ik heb het overgenomen van Bergen op Zoom en heb er niet goed over nagedacht.” Ze geeft toe dat het erg gevaarlijk is, maar vertelt dat het nooit de bedoeling is geweest om mensen aan te sporen zulke filmpjes te maken. Inmiddels heeft ze het lijstje aangepast en vermeld dat mensen dit niet moeten proberen.