Verschillende jongeren die via uitzendbureau Temper werken hebben klachten over het bedrijf. Zo zijn er problemen met het beoordelingssysteem, de arbeidsovereenkomsten en ziekmeldingen. Danny en Martijn weten er alles van.

Danny van der Ham werkt sinds anderhalf jaar bij Temper. Het bedrijf dient als platform tussen een bedrijf en werknemer. Danny kwam al na een paar diensten in conflict met een van de bedrijven. Hij had het niet naar zijn zin bij het bedrijf waar hij werkte. Toen heeft hij volgens de afspraken met Temper vervanging geregeld en heeft hij zijn diensten geannuleerd. Het bedrijf heeft vervolgens wraak genomen, zo zegt Danny. “Ineens had ik een hele lage beoordeling van het bedrijf gekregen. Dat terwijl ik wel altijd op tijd was en alles volgens de afspraken heb geregeld. Bij andere bedrijven ben ik altijd positief beoordeeld. Temper wilde mijn kant van het verhaal niet eens geloven. Wat weer tot gevolg had dat ik negatief stond aangeschreven op de markt en dan kom je in de toekomst moeilijk aan een nieuw baantje via Temper.”

De werkgevers bieden het werk aan via de Tempermarkt, waar je jezelf op kunt geven om een dienst te draaien. Je werkt echter wel als zzp’er, wat inhoudt dat je verder alles zelf moet regelen met het bedrijf waar je mee werkt. Temper biedt het werk alleen aan.

De zzp’er en het bedrijf kunnen elkaar beoordelen op de Tempermarkt. Dit kan problematisch zijn bij onenigheid tussen de twee partijen. Een deel van de mensen die bij Temper werkt, loopt hierdoor tegen problemen aan. Zij beweren dat Temper de kant kiest van het bedrijf en niet van de zzp’er. Wanneeer de bedrijven bijvoorbeeld een lage beoordeling geven aan de werknemer, waarmee de werknemer het soms niet eens is.

Ook is er een boete van 100 euro als je niet komt opdagen bij een aangenomen dienst. Dat geld is voor het bedrijf waar de zzp’er op dat moment zou werken. Temper zegt dat het moet dienen als verzekering dat een werknemer zich aan de afspraken zal houden.

Temper beweert dat zij weinig kan betekenen in de overeenkomst tussen het bedrijf en de zzp’er. Indien nodig kan Temper wel bemiddelen tussen het bedrijf en de werknemer, maar zij leggen verdere verantwoordelijkheid bij de twee partijen. ”Wij hebben een uitstekende supportservice die altijd bereikbaar is voor de mensen die bij ons ingeschreven staan. Temper is goed te bereiken voor de klachten van deze mensen. Van verhalen waarin personen zeggen dat Temper niet wil luisteren kunnen wij ons bijna niets voorstellen’’, vertelt een woordvoerder van Temper.

Martijn Wessel heeft hier echter een andere mening over. Hij heeft in het verleden al meerdere negatieve ervaringen gehad met bedrijven waarvoor hij via Temper werkte. Nadat hij in conflict kwam met een van deze bedrijven, probeerde hij dat te delen met Temper. Alleen het uitzendbureau reageerde niet op zijn klacht. Zo heeft hij bijvoorbeeld een slechte ervaring gehad toen hij een keer ziek was geworden, wat hem uiteindelijk tot de keuze bracht ziek te gaan werken of 100 euro te betalen en een negatieve beoordeling krijgen.