In een tijd van verschillende diëten en strenge voedingsschema’s  blijft het ouderwets bulken nog altijd toonaangevend. Hoe werkt bulken precies en hoe is het voor een student met een studentenbudget mogelijk om toch zoveel te eten? Jaap Gulikers legt het uit.

Gemiddeld heeft een man ± 2500 kcal nodig en een vrouw ± 2000 om op gewicht te blijven. Bij bulken is dit anders, dan eet je namelijk veel meer dan het dagelijks gemiddelde om meer voedingsstoffen binnen te krijgen en zodoende meer spiermassa op te bouwen. “Ik hou het tegenwoordig niet meer bij, maar op mijn hoogst zat ik rond de 3800 kcal per dag,” vertelt Jaap Gulikers. “ Soms eet je dan terwijl je eigenlijk helemaal geen honger hebt.”

Maar ‘bulkers’ eten niet alleen broccoli en spinazie om aan een calorie overschot te komen. “In de ongezonde producten, zoals pizza en friet zitten natuurlijk meer calorieën. Dan is het makkelijker om sneller aan dat overschot te komen maar de kunst is juist om dat zo weinig mogelijk te doen,” legt hij uit. “De dingen die ik laat staan zijn de producten die ik niet lust, maar dat zou ik ook doen als ik normaal zou eten.”

In het volgende audiofragment legt Jaap Gulikers uit waarom hij is begonnen met bulken, wat hier de effecten zijn en hoe haalbaar is op een studentenbudget.