Door: Jody Brands en Anna Dasiman

Challenges zie je overal op het internet. Zo heb je bijvoorbeeld de Bird Box challenge of de Ice Bucket challenge. In deze filmpjes doen mensen leuke en soms zelfs gevaarlijke dingen. Mensen dagen anderen hierna uit om hetzelfde te doen. Ondanks dat de challenges heel gevaarlijk kunnen zijn, zijn ze toch heel populair. Zeker bij jongeren. “Psychologisch gezien zijn mensen pas eind 20 volwassen, omdat de hersenen zich tot die tijd nog blijven ontwikkelen. En dan voornamelijk het gedeelte wat te maken heeft met het inschatten op de lange termijn. Dit ontwikkelt zich als laatste. Hoe jonger je bent, hoe minder goed je in staat bent om de gevolgen van je acties in te schatten. Zo’n challenge dat lijkt dan leuk, maar je kan moeilijk bedenken dat het ook negatieve gevolgen kan hebben”, vertelt gedragspsycholoog Daan.

Daan heeft zich gespecialiseerd in menselijk gedrag. “Ik doe onderzoek naar wat mensen beweegt om bepaalde keuzes te maken”, zegt hij. “Ik vind challenges heel interessant. Ik zie het wel als iets waar een sociale component aan verbonden is.” Een sociaal component is iets wat mensen doen en wat je niet los kan zien van menselijk gedrag. Zodra mensen filmpjes van anderen zien, willen ze dit nadoen. Er zijn overigens nog meer redenen waarom mensen deze video’s maken.


Mensen kiezen er vaak voor om alsnog een challenge te doen, ondanks dat ze weten dat dit heel gevaarlijk is. Ze kunnen in allerlei video’s zien hoe slecht het af kan lopen. Maar waarom doen ze dit dan alsnog? “Mensen weten wel dat het gevaarlijk is maar als ze zien dat al hun vrienden het doen dan kan dat zwaarder wegen. Blijkbaar wordt het dan als normaal ervaren. Dat noem je sociale drang”, vertelt Daan. Als veel mensen iets doen, dan gaan anderen denken dat dit normaal is om te doen of te proberen. Challenges bestaan al heel lang. Er zijn inmiddels ook al veel verschillende soorten. Hieronder zie je een overzichtje van de bekendste challenges.