De Super Bowl zit verweven in de Amerikaanse Cultuur. Op 3 februari vindt de 53ste Super Bowl plaats.  De Los Angeles Rams en de New England Patriots strijden dan in de Mercedes-Benz arena om gekroond te worden tot World Champions.

Youtube/KYYC edits

Marketing

Dat het in Nederland zo groeit komt omdat de National Football League (NFL), de Amerikaanse bond, de sport promoot in Europa door bijvoorbeeld wedstrijden in Londen te spelen. Sportmarketing is daar een belangrijk onderdeel van. Volgens Jim Cox van Triple Double sportmarketing werkt dat vanwege de ‘kracht van sport.’ “Het komt eigenlijk altijd neer op de regel dat bedrijven of merken de kracht van sport inzetten om zo naamsbekendheid, imago, sympathie en sales met commerciële doelen te bereiken. Naast dit willen bedrijven aantrekkelijker worden voor werknemers of relatiemanagement bij sportwedstrijden.”

Nederlandse bedrijven lopen nog niet echt storm voor de promotie van dit evenement. Volgens Cox komt dat vooral door het tijdstip. “Nederlandse merken staan nog niet in de rij om de Super Bowl te gebruiken. Dit komt vooral omdat het tijdstip van het evenement lastig is, deze wedstrijd vind voor ons vaak ’s nachts plaats, en omdat de regelgeving van commerciële uitingen rondom dit evenement erg streng zijn.”

Party

In Nederland wordt al een aantal jaar op kleine schaal een Super Bowl party gehouden. Dat gebeurde voornamelijk in cafés en kroegen zoals het Hard Rock café in Amsterdam. Dit jaar ontstond er een samenwerking tussen American Football Bond Nederland (AFBN), SPINN sports en Gridiron magazine om in Het Sieraad in Amsterdam de party te organiseren. Roy van Damme van SPINN sports verteldt over deze ‘American Football Night’.

Nederlandse Super Bowl fans

Tijdens de Super Bowl is het mogelijk om in de studio van Fox Sports de wedstrijd te kijken. Fox hoopt dat er vele NFL fans op afkomen. Michael Rosa is zo’n fan die gaat kijken in de studio van Fox Sports. Hij is een fervent NFL volger. “Als Amerikaan moet je eigenlijk wel. In Amerika ben ik regelmatig met mijn vader naar de Dolphins gaan kijken“, vertelt Michael. “In Londen ben ik ook nog een keer naar de Dolphins geweest. Sinds ik hier in Nederland ben komen wonen heb ik jaren lang de Amsterdam Admirals gevolgd.

Er zou veel meer aandacht moeten komen voor de Super Bowl volgens Michael. “Het is het grootste eendaagse evenement ter wereld. FOX Sports besteedt er natuurlijk aandacht aan, maar de meeste nieuwsmedia zetten de volgende dag wel ergens een fotootje met een onderschrift maar daar blijft het dan ook bij.”

Zijn voorspelling voor de wedstrijd tussen de Rams en de Patriots? “Als de Patriots maar niet winnen, dan vind ik het prima. Zelf ben ik een Miami Dolphins fan en de Dolphins-Patriots is een beetje het Ajax-Feyenoord van de NFL. Ik hoop voor deze Super Bowl: 30-27 voor de Los Angeles Rams.”