Gillette zorgt voor veel gesprekstof na het plaatsen van een nieuwe reclame. Hierin pleiten ze voor een andere kijk op mannelijkheid. Gillette zet hiermee de eerste stappen in de golf van mannenemancipatie.

De reclame van Gillette viel bij veel gebruikers in het verkeerde keelgat. Ze voelden zich aangevallen en dachten dat ze geen man meer mochten zijn. De hashtag ‘Boycott Gillette’ werd in het leven geroepen.

Mannen hebben het idee dat ze aan veel maatstaven moeten voldoen om een echte ‘man’ te kunnen zijn. Gillette toont met dit filmpje aan welke invloed deze generatie heeft op de volgende. Een generatie waar ‘boys will be boys’ niet meer geldt.

Genderidee

Deze verontwaardiging bij het publiek komt niet zomaar. Mannen krijgen van kinds af aan mee dat ze stoer moeten zijn en niet mogen huilen. Mannen en vrouwen moeten aan bepaalde normen voldoen willen ze bij het juiste gender passen. Deze maatstaven worden in je hoofd geslepen.

Loading...

Loading…

Volgens Lies Wesseling, directeur Centrum voor Gender en Diversiteit aan de Universiteit Maastricht, is het belangrijk om deze manier van genderopvoeding te doorbreken. Niet iedereen past bij deze normen en dan is de kans op uitsluiting groot. Wesseling legt uit waarom mannen zo heftig op de Gillette reclame reageren: ‘Dat heeft deels te maken met het verlangen naar zekerheid en het zoeken naar veiligheid.’

Nieuwe mannelijkheid

Een nieuwe generatie met een andere mindset. Het wordt ook wel de ‘nieuwe mannelijkheid’ genoemd. Om los te komen van het gevestigde man,-vrouwidee moet er meer diversiteit in de media getoond worden. Wesseling: ‘Ik zou zeggen: hoe meer scenario’s en beelden er zijn des te groter is de variëteit en de keuzemogelijkheden om jezelf als man te manifesteren.’

Ook al worden er stapjes gemaakt, het oude idee van mannelijkheid gaat maar langzaam weg. Toch zijn er mannen die pleiten voor een andere toekomst. ‘Mannenemancipatie’ is in opkomst. Patrick Engels, teamlid van Emancipator, is actief bezig met mannenemancipatie. Vanuit de organisatie Emancipator verzorgt hij samen met peer educators IMAGINE-workshops om stereotyperingen te doorbreken en bewustwording te creëren omtrent maatschappelijke ongelijkheid. Engels vertelt over de visie van Emancipator en legt het volgende over emancipatie uit: ‘Verandering is nodig in de samenleving omdat op het moment dat mannen de kansen en uitdagingen van emancipatie omarmen, er nieuwe invullingen van mannelijkheid ontstaan.’

Patrick Timmermans, oprichter Vader Visie, kan hier ook over meepraten. Hij is voor een andere opvoeding van zijn kinderen. Een opvoeding waar vaders een grotere en actievere rol spelen. Vaders hebben namelijk een voorbeeldfunctie op hun zonen.

Patrick Timmermans vertelt over mannenemancipatie from De Nieuwsredactie on Vimeo.

Opvoeding

De opvoeding is het belangrijkste moment om genderverdeling kwijt te raken. Martijn Dekker, politiek antropoloog, besteedt in zijn lessen bewust aandacht aan gender en genderopvoeding. Desiree Kampen, orthopedagoog, legt uit hoe belangrijk de opvoeding van kinderen is.

Door voorvechters van mannenemancipatie wordt een wereld gecreëerd waarin mannen, mannen mogen zijn. Ongeacht hoe ze zich gedragen. Door een bewustere opvoeding zorgen we ervoor dat de volgende generatie jongens niet gedwongen wordt te leven naar maatstaven van de maatschappij, maar naar de maatstaven van hun hart.

Door Joris Gemen en Puck Vriends