Sinds de komst van de recente privacywetgeving moeten bedrijven zich houden aan regels rondom het opslaan van persoonsgegevens. Aanstaande maandag is het de dag van de privacy, een dag die in het teken staat van die gegevens. Uit onderzoek van de Consumentenbond, vorig jaar juli, bleek dat veel bedrijven zich nog niet hielden aan de wet. Begrijpen ZZP’ers de regels én weten ze dit eigenlijk wel toe te passen?

Door: Martijn Wessels

Privacy op het internet is belangrijk. ‘Steeds meer mensen regelen zaken online en het is tegenwoordig technisch goed mogelijk om mensen te volgen in al hun activiteiten,’ vertelt Maarten de Man, privacy-expert bij AVG Juristen. ‘Er worden op deze manier profielen samengesteld. Doormiddel van deze persoonsgegevens kunnen onbekende partijen veel over iemand te weten komen en dat is onwenselijk.’ Er kunnen zonder deze regels erg vervelende dingen gedeeld worden, zegt de Man. ‘Stel je zoekt naar informatie over bijvoorbeeld aambeien, je koopt iets voor in de slaapkamer of partijen willen weten wat je banksaldo is. Dat zijn dingen waarvan mensen liever niet hebben dat partijen dat van hun weten.’

Persoonsgegevens

Persoonsgegevens zijn data die in combinatie kunnen leiden naar één persoon. Hieronder vind je wat persoonsgegevens zijn en wat je onder andere moet doen als jouw bedrijf persoonsgegevens verzamelt.

Hulp

Veel ZZP’ers vinden het lastig om te voldoen aan de regels die mei vorig jaar zijn opgesteld. ‘Als je je er even in verdiept dan is dat helemaal niet lastig,’ vertelt Michel Cents, medewerker van Privacy Company. Maar dat is nou juist het probleem. ‘Veel kleine bedrijven hebben zich nog niet verdiept in wat de wetgeving inhoudt.’

HELP, Wat moet ik doen?

Tischa Neve is een van de ZZP’ers die het erg lastig vindt om te voldoen aan de regels. Voor haar bedrijf was het een aardige klus om alle regels te implementeren in haar werkwijze. Volgens Neve komt dat doordat ze geen IT achtergrond heeft.

‘Als je alle regeltjes op zichzelf bekijkt dan zijn er best aan paar dingen waar een kleine onderneming aan zou moeten voldoen, waar ze misschien niet aan voldoen,’ zegt Maarten de Man. ‘De vraag is of dat in de praktijk ook uitwerkt in boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en ze worden gehouden aan die regels. Dit zijn regels waar het wat minder volgens de lettertjes gaat en wat meer volgens een goede praktijk. Zo’n ondernemer zou echt niet snel te maken krijgen met het AP, als die gewoon gezond en goed nadenkt.’