Veel mensen zijn bereid net wat extra te betalen voor dat ene merk. Maar wat zijn eigenlijk de voordelen van merkkleding. Gaat het puur en alleen om de status, of is de kwaliteit ook van belang?

Allereerste gaan we langs bij Daan Schoonus (19). Hij koopt bijna uitsluitend merkkleding en betaald daar ook flink voor.

Maar hoe is het nu ontstaan dat mensen tegenwoordig bijna als wandelende reclameborden rondlopen? Daarom vragen we het aan Wim Ewals. Hij is docent op de modeafdeling van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Daarnaast studeerde hij in 1982 af aan de modeschool.

Hoe zijn merken ontstaan?

“Nou dat is nog niet eens zo lang geleden. Het eerste merk is namelijk in 1859 ontworpen. Dat gebeurde door een man in Frankrijk. Hij werkte in een stoffenfabriek, ontwikkelde kleding en maakte labeltjes. Dat labeltje had hij eigenlijk afgekeken van kunstenaars, zij zetten namelijk altijd een handtekening onder hun kunstwerk. Langzamerhand zijn die labeltjes zich gaan uitbreiden naar bijvoorbeeld parfum. Merkparfum was overigens echt een gat in de markt, het was namelijk voor iedereen betaalbaar.”

Waarom zijn mensen merkkleding gaan dragen?

“Dat is om dezelfde reden als nu. Mensen willen ergens bij horen en zich kunnen identificeren. Dat zie je ook terug in reclames. Het merk schets vaak een luxeplaatje, met veel vrouwen. Dat geeft mensen een beeld bij een bepaald merk.”

Wat is een voordeel van merkkleding?

“Ik weet niet of het persé een voordeel is van merkkleding, maar het is in ieder geval erg pluriform geworden. Je kunt je Nikes combineren met een shirtje van Adidas. Je kunt kleding uit verschillende hoeken halen en dat maakt je erg creatief. Een nadeel van merkkleding is misschien wel de onzekerheid van de kwaliteit. Veel luxemerken worden geproduceerd in dezelfde fabrieken in 3e wereldlanden.”

Je koopt volgens Ewals dus vooral een status. We vroegen ons af hoeveel jongeren bereid zijn extra te betalen voor een merk.

 

 

Als je het op de man-af vraagt zegt iedereen niet veel te geven om merkkleding. Toch blijkt uit de anonieme enquête dat bijna iedereen extra wil betalen voor een merk. Kopen jongeren alleen status of is de kwaliteit ook beter?

Er is dus wel degelijk een verschil in kwaliteit. Maar geldt dit ook voor alle merken?

Daan Princen (19) is mede-eigenaar van Kilojoule clothing. Een merk dat hij samen met zijn vrienden twee jaar geleden heeft opgericht.

Er zijn dus ook merken waar je slechts voor een denkwijze betaalt. Waar kwaliteit er niet toe doet. Toch bieden veel kledinglijnen meer kwaliteit dan een shirtje van de Primark. Wat meer betalen kan dus een slimme investering zijn.