Tilburg is de laatste jaren flink aan de bak om de stad te verrijken met een aantal pareltjes. De reusachtige LocHal, vernieuwing in de Piushaven, het Spoorpark waar nu hard aan gewerkt wordt maar ook de grote winkelketens Primark en Hudson Bay blinken uit in de stad. Waar komen deze ontwikkelingen vandaan? En wat doet dit met de stad?  

Bas Vermeer is journalist bij het Brabants Dagblad en houdt zich bezig met de veranderingen in de stad. Tijdens een wandeling door de Spoorzone vertelt hij meer over de ontwikkeling van het stadsbeeld van Tilburg. Daarnaast zouden mooie gebouwen als de LocHal er niet zijn zonder architecten. Leon de Ruiter is architect in Tilburg en vertelt meer over zijn visie op de stad.

City marketeers doen er alles aan om een stad zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor verschillende doelgroepen. City Marketing Tilburg probeert het optimale uit de stad te halen en zoveel mogelijk harten te veroveren om mensen naar de stad te laten komen. Tara van der Vleuten is City Marketeer en weet hoe ze dit moet aanpakken.

City Marketing Tilburg richt zich op 3 doelgroepen: Ticket in Tilburg (bewoners en toeristen), Student in Tilburg (studenten) en Make it in Tilburg (ondernemers en bedrijven).

“We zijn met City Marketing bezig om drie platformen op te richten. Ticket in Tilburg is gericht op bezoekers en bewoners om eigenlijk internationaal bekendheid in Tilburg te creëren. Daarvoor gaan we de volledige agenda van Tilburg op onze website plaatsen, om mensen zo te trigeren om langs te komen.

Voor Student in Tilburg gaan wij veel samenwerkingen aan met studentenverenigingen uit de stad, scholen en het onderwijs. We zorgen dat we daar ons steentje aan bijdragen zodat zoveel mogelijk studenten voor Tilburg kiezen en er blijven wonen.

Bij Make it in Tilburg richten we ons op bedrijven. We houden ons daarbij vooral bezig met netwerken met bedrijven die zich al in de stad gevestigd hebben. We willen zorgen dat Tilburgse ondernemers trots blijven en een Tilburgs hart blijven houden. We blijven goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de stad en kijken naar wat de stad aantrekkelijk maakt voor ondernemers en spelen daar op in.”

De nieuwe Zijderoute is één van de aantrekkelijke eigenschappen van de stad voor Tilburg: “Dat is een spoor tussen China en Tilburg om de logistiek tussen China en Europa te verbeteren, het spoor heeft een stop in Tilburg.”

Maar ook het Dwaalgebied is volgens Tara aantrekkelijk voor ondernemers: “Dit gebied is experimenteel en net wat rauwer, een plek waar veel ondernemers interesse in hebben. Een nieuwe ondernemer die hier nu zit is SneakerCleaner. Nieuwe ondernemers trekken andere ondernemers van buiten de stad zo ook weer aan.”

De citymarketeer geeft aan dat er geduld nodig is: “De stad heeft vooral tijd nodig om zich te kunnen ontwikkelen. De nieuwe komst van de LocHal en de veranderingen die straks doorgetrokken zijn in het station en de Spoorzone zorgen ervoor dat Tilburg straks een stuk steviger op de kaart staat.”

Berend de Vries is wethouder in Tilburg en houdt zich bezig onder meer bezig met projecten als de Spoorzone, LocHal en de Piushaven. Tijdens de opening van de LocHal verteld hij over het ontstaan van de ontwikkelingen in de stad.

“Een stad in het algemeen is nooit af, en zeker Tilburg niet. Tilburgers proberen altijd te vernieuwen en net iets anders te doen dan normaal. Daar zijn het dwaalgebied en de Spoorzone mooie voorbeelden van. We willen laten zien hoe mooi Tilburg is.” zegt Tara van Vleuten.

In de onderstaande slideshow is een stadswandeling te zien langs nieuwe ontwikkelingen in het centrum van Tilburg.

  • We beginnen de wandeling in hartje-centrum, het Pieter Vredeplein. Hier komt een heuse selfieplek en zal er in 2020 gestart worden aan de bouw van een nieuwe woontoren.
  • Veel nieuwe ontwikkelingen in de toekomst dus! Ook in de laatste jaren is het hier aardig veranderd. Zaken als Five Guys hebben zich hier gevestigd, ook Hudson Bay heeft hier afgelopen jaren haar deuren geopend. Een echt eye-cather van de winkelstraten in Tilburg.
  • Door naar de Heuvelstraat waar meteen opvalt dat het pand van de Febo in de steigers staat. Dit pand wordt gerenoveerd na de brand van afgelopen jaar.
  • Het dak gaat eraf! Vanaf 2020 is de Emmapasage omgetoverd zijn tot de Emmastraat en zal het dus niet meer overdekt zijn.
  • We lopen door naar de Primark die in 2018 haar deuren opende.
  • Kijkend naar rechts spotten we weer een bouwproject. Dit wordt het nieuwe stadskantoor. De verbouwing is een duur grapje: Het gaat namelijk 120 miljoen euro kosten! Hierna wordt het even doorstappen; we gaan naar het station!
  • Steigers, graafmachines en nog meer steigers. Dat is nu even het uiterlijk van het station. De renovatie is nog steeds in volle gang.
  • Ook het busstation is nog niet af, al is de vooruitgang zeker zichtbaar.
  • Als we het station zijn doorgelopen komen we op het Burgemeester Stekelenburgplein. Hier valt het imposante EVE-restaurant op. Het is een oude loods, helemaal in het teken van de Spoorzone dus!
  • Als we naar rechts lopen komen we bij de Lochal. Het gebouw was een oude treinloods waar locomotieven werden gemaakt. Het is nu volledig gerenoveerd. Ondanks dat het nog niet helemaal af is, maar sinds 2 januari kan het publiek al gebruik maken van de nieuwe bibliotheek. Ga mee en neem binnen een kijkje.