Mannen hebben vooral nachtmerries over rampen terwijl nachtmerries van vrouwen gaan over ontrouw, zo blijkt uit Canadees onderzoek. “Nachtmerries komen eigenlijk bij elke leeftijdsgroep voor. Waarover je droomt ligt aan je leeftijd en de belevingswereld die daar bij hoort”, stelt slaappsychologe Helmy Pluis.

Sommige nare dromen hebben te maken met traumatische gebeurtenissen, zoals een verkrachting. In dat geval is een traumabehandeling de beste oplossing. Andere nachtmerries vinden plaats op vaste basis en hebben geen duidelijke oorzaak. Hiervan heeft twee tot drie procent van de Nederlandse bevolking last.

Kinderen grootste slachtoffers

De groep die het meest te maken heeft met nachtmerries zijn kinderen van zeven à acht jaar. Deze kunnen bijvoorbeeld gaan over draken en monsters. Barbara Mulder van slaapmakend.nl: “In de periode tien tot twaalf jaar groei je daar overheen en neemt het aantal nachtmerries langzaam weer af.” Behalve de jonge kinderen zijn er bij de andere leeftijdsgroepen geen gegevens bekend over het hebben van veel of weinig nachtmerries. Nachtmerries bij jongeren van 18 jaar komen bijvoorbeeld even vaak voor als bij mensen van 80.Tweet1

De onderwerpen van nachtmerries  gaan vooral over zaken die aansluiten bij je belevingswereld. “Bij jongeren rond de 18 kan dit gaan over onzekerheid of je buitengesloten voelen”, vertelt Mulder. “Ook nachtmerries over uitgaan en geweld, eventueel in combinatie met elkaar, komen voor bij jongeren”, vult Pluis aan.

Nachtmerriebehandelingen

Mocht je tot de groep behoren die op vaste basis last heeft van nachtmerries, dan zijn er verschillende behandelmethodes. Bij slaapmakend.nl begint deze behandeling met het maken van een logboek. “Wij laten ze bijhouden hoe vaak ze exact te maken hebben met nachtmerries en over welke thema’s dit gaat. Vervolgens laten we de klant de droom helemaal uitschrijven. Hoe meer details hoe beter”, vertelt Mulder. “De volgende stap is het verhaal opnieuw opschrijven, maar er dan halverwege een positieve wending aangeven. Vervolgens moet de persoon in kwestie dit verhaal zo vaak mogelijk visualiseren en nalezen. Na anderhalve week zie je dat dit effect heeft op de droom.”

Tweet2

Helmy Pluis pakt nachtmerries weer op een andere methode aan: “Je moet de nachtmerries als een monster zien dat je moet uitschakelen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door hem uit te lachen. Met de mensen die bij mij langskomen speelt ik een soort rollenspel waarbij ik het monster speel.”

Vijf tips om nachtmerries (in het vervolg) te voorkomen:

n1. Maak je niet druk om een nachtmerrie. Accepteer dat het is gebeurd en neem het niet te serieus.

n2. Maak de nachtmerrie juist onderdeel van je leven. Leer van de nachtmerrie en krijg er zelfvertrouwen van.

n3. Doe ontspanningsoefeningen. Als je voor het slapengaan ongeveer 20 minuten tijd besteedt aan meditatie of yoga, dan wordt je daar rustig van.

n4. Zorg voor een goed slaapritme. Ook dit helpt het voorkomen van nachtmerries.

n5. Drink minder alcohol, waardoor je slaapritme rustiger wordt. Ook roken is niet goed voor het tegengaan van nachtmerries (en slapeloosheid).