Meer strobalen en veiligheidsbarrières op onveilige plekken. Deze aanpassingen in het parcours zijn volgens de beste rallyrijder van Nederland en veiligheidsambassadeur, Kevin Abbring (26), de beste oplossingen om ernstige ongelukken in de rallysport te voorkomen. 

Dat de rallysport soms gevaarlijk is, werd afgelopen weekend weer pijnlijk zichtbaar. Tijdens de rally van A Coruña, in het noordwesten van Spanje, raakte een rallywagen van de weg en kwam terecht in het publiek. Zes toeschouwers overleefden het ongeluk niet en daarnaast raakten er zestien mensen gewond.

Rallyrijders moeten steentje bijdragen
Volgens Abbring hebben de rijders een grote verantwoordelijkheid. ‘’Autosporters worden vaak knettergek genoemd. Dat klopt ook wel, maar we zijn ook getraind om met hoge snelheid tussen de bomen door te gaan. Daarnaast moet elke coureur zijn verantwoordelijkheid nemen en op gevaarlijke stukken wat gas terug nemen.’’

‘’Het liefst sluiten we ongevallen natuurlijk met 100 procent uit en zetten we het publiek op 300 meter afstand. Dit kan echter niet omdat beleving en sensatie, naast de veiligheid, een belangrijke rol spelen’’, aldus Eric Noort, woordvoerder van de Nationale Autosport Federatie (KNAF).

Toeschouwers en Regels
Een ander groot probleem is dat de toeschouwers op plekken staan waar ze niet mogen komen. Dit heeft volgens Abbring twee redenen: ‘’Toeschouwers gaan toch wel hun eigen gang. Als ze erg beperkt worden in hun bewegingsvrijheid, overtreden ze de regels. Daarnaast zijn er helaas, veel toeschouwers niet goed op de hoogte van de gevaren. Vroeger stonden toeschouwers gewoon op de weg, de rallysport is in al die jaren al stukken veiliger geworden.’’

In Nederland komen de organisatoren, rallyrijders en de Nationale Autosport Federatie, regelmatig bij elkaar om te overleggen over de veiligheid. Daarnaast is er een veiligheidscommissie van de KNAF die vier keer per jaar bijeenkomt om evenementen te evalueren. Halverwege 2014 zijn de marges voor het laatst uitgebreid en geldt er nu een minimale afstand van 10 meter tussen het publiek en het parcours.