De droom van elke modejournalist: een eigen tijdschrift. Voor de meesten blijft het een droom, maar Georgette Koning deed het. Ze richtte Mirror Mirror, een echte glossy voor vrouwen én een beetje voor mannen, op. Het tijdschrift probeert zich op verschillende manieren te onderscheiden van de andere glossy’s.

Beauty en mode

Georgette werkt onder andere voor NRC Handelsblad, Elsevier Stijl en de Vogue. “Ik werkte al als modejournalist, maar mijn droom was toch echt om een eigen tijdschrift te beginnen. Maar in de mode heeft dit weinig nut, je bent dan al de zoveelste. Ik heb ook een grote interesse in beauty dus bedacht ik een tijdschrift waarin ik beauty kon linken met mode. Dit concept bestond nog niet dus ik vul een gat op. Het is ook een echte glossy, met een glimmende voorkant en een rood metallic logo.”

Onderscheid

Er zijn al meerdere glossy’s op de markt, maar toch probeert het Engelstalige tijdschrift zich erg te onderscheiden. “Wij gaan dieper in op de inhoud, we geven een onverwachte invulling waarbij schoonheid de leidraad is. Het is voor mensen die graag lezen over beauty. Maar er staat zoveel meer in dan alleen bijvoorbeeld cosmetica; van ‘drag queens’ tot juwelen. Het tijdschrift is er niet alleen voor vrouwen. Mannen willen immers ook geïnspireerd worden. De content van Mirror Mirror bedenk ik zelf en dan geef ik opdrachten aan freelancers. Zo heb ik bijvoorbeeld een redacteur in Parijs.”

Beautyblogs

Maar is het nog wel van deze tijd om een beauty-tijdschrift te beginnen? Het internet staat vol met beauty, mode en lifestyle blogs, waar gratis, snel en veel content wordt aangeboden. Een tijdschrift moet je eerst bestellen of gaan halen en daar betaal je ook nog geld voor. Toch ziet Koning dit niet zo: “Ik zie de blogs niet als concurrentie. Je hebt namelijk twee soorten beauty-bloggers, van wie de meerderheid lipsticks op hun mond smeert en daar foto’s van maakt. Of bloggers die lange artikelen schrijven, tips geven over make- up en merken aanprijzen. Dat wordt niet gedaan in mijn blad. Beauty is namelijk zoveel meer dan een oogschaduw en dat laat ik zien.”

Het tijdschrift komt twee keer per jaar uit. “Ik wil met dit tijdschrift een andere kant opgaan. Het moet ook in allerlei winkels verkocht worden. Niet alleen in de standaard tijdschriftenwinkels. Op den duur wordt Mirror Mirror hopelijk vier keer per jaar uitgeven en uiteindelijk wil ik ook het buitenland veroveren met mijn tijdschrift”, aldus de hoofdredactrice.

MM_DRAG MM_etno MM_marsala