Afgelopen woensdag haalde de topman van Ryanair, Michael O’Leary, flink uit naar Schiphol en KLM. Tijdens een persconferentie in Amsterdam, gaf hij aan in de zomer of winter van 2016 flink te willen uitbreiden op Schiphol. Schiphol en KLM trekken zich in ieder geval niets aan van de kritiek.

Ryanair topman Michael O'Leary
Ryanair topman Michael O’Leary

Vanaf volgende maand gaat de prijsvechter beginnen met vier dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Dublin. O’Leary zei daarbij dat ze passagiers willen bevrijden van de tirannie van KLM en dat op het traject Amsterdam-Dublin de passagiers al jarenlang worden uitgeknepen door KLM, zo meldt de NOS.
Joost Ruempol, woordvoerder bij KLM, wil niet reageren op de uitspraken van O’Leary. “Die uitspraken laat ik voor de rekening van O’Leary. Wij vliegen niet rechtstreeks op Dublin, maar via onze partners en dus ook via een andere route.” Een snelle controle op de boekingspagina van KLM laat zien dat je met KLM (Cityjet) en/of Air-France (Cityjet) over Parijs – Charles de Gaulle moet vliegen om naar Dublin te gaan.

klm

Schiphol
Ook Schiphol werd bekritiseerd door de topman van de Ierse prijsvechter. Schiphol zou volgens hem Ryanair niet of niet snel willen laten groeien, omdat anders KLM boos zou worden. Ook beschuldigde O’Leary Schiphol ervan dat het vliegveld alleen ‘high-fare’ maatschappijen kende en geen ‘low-fare’.
Lukas Burgering, manager Media Relations op Schiphol, wil in eerste instantie niet reageren op de uitspraken. “Die uitspraken laat ik voor rekening van meneer O’Leary. Wij hebben hier ruim honderd verschillende maatschappijen die actief zijn op de luchthaven, waar KLM er een van is.” Burgering geeft wel aan dat KLM, samen met haar partners vanuit de SkyTeam alliantie, de grootste operatie op de luchthaven heeft. “Ongeveer zeventig procent van het vliegverkeer wordt verzorgd door KLM en haar partners. Dat is dus een belangrijke klant van ons.”

Gelijke behandeling ‘low-fare’ en ‘high-fare’
“Maar de rest op Schiphol is ook klant van ons. Als Ryanair hier gaat komen, omdat zij rechten en slots heeft, dan zijn ze ook een klant van ons en dan zullen we ze behandelen net zoals alle andere klanten”, aldus Burgering. Op de uitspraak van O’Leary dat Schiphol alleen maar ‘high-fare’ maatschappijen kent, reageert Burgering ontkennend. “Ja, het is maar net hoe ‘low’ je ‘low-fare’ wilt. We hebben verschillende maatschappijen op de luchthaven die in de categorie ‘low-fare’ vallen en actief zijn op Schiphol, zoals Norwegian of EasyJet.”

Vliegen vanaf Schiphol
Wanneer luchtvaartmaatschappijen willen vliegen vanaf Schiphol, valt dat niet onder de beslissing van Schiphol zelf. “De eerste vraag die gesteld wordt is of er bilaterale verdragen zijn tussen de landen waar de maatschappij naar toe of vandaan willen vliegen”, aldus Burgering. “Daarna gaat de luchtvaartmaatschappij naar de slot coördinator. Dat is een onafhankelijke partij, die niks met Schiphol te maken heeft. Daar meldt hij wanneer hij wil landen, vertrekken en waarnaartoe. De slot coördinator toetst dan een aantal dingen en kent dan slots toe of niet.” Als de maatschappij eenmaal de gewenste slots heeft, dan gaan ze met die toezegging naar Schiphol toe. Schiphol kan ze dan ook niet weigeren. “Dat zou vreemd zijn en doen we dus ook niet. Wij moeten dan die maatschappij hier netjes ontvangen en faciliteren, om daarna operationele afspraken te maken. Schiphol heeft dus zelf geen enkele bemoeienis met de beslissing of een luchtvaartmaatschappij hier wel of niet vluchten uitvoert.”

Schiphol Terminal E