De allereerste Nederlandse Vogue Man ligt vanaf donderdag 24 September in de schappen. In navolging van de Franse Vogue Hommes en de Italiaanse L’Uomo Vogue heeft het grote modemagazine er een Nederlands broertje bij.

Martien Mellema is creative en conceptual director van Vogue Man en creative director van Vogue Nederland. Voor haar was dit een langgekoesterde wens. Een magazine met mannenmode, verzorgingsproducten en interessante interviews met stijlvolle mannen. Op de site van Vogue Nederland zegt Mellema: “De tijd is er rijp voor. Want op het gebied van mannenmode barst het in Nederland van het talent. Niet alleen hebben we fantastische, jonge mannenmodeontwerpers en -labels die internationaal hoge ogen gooien, ook zijn er meer dan genoeg stijlvolle mannen die een podium verdienen.”

Alex van der Steen, woont in New York en werkt als fashionstylist voor grote namen als Glamour, Essential Homme USA en Elsevier Stijl. Hij vindt het een goede ontwikkeling dat er een ‘high-end’ mannenblad bijkomt. “Vooral door het team dat dit blad maakt, ontstaat er een modebijbel. Ik vind het briljante bladenmakers en heb er dus alle vertrouwen in dat Vogue Man een groot succes wordt. Ik ben me er van bewust dat Nederland niet echt een modeland is, maar denk wel dat er een markt is voor een mannenblad als Vogue Man. Dit omdat we het massa aanbod van kleding beu zijn. We willen weer iets bijzonders in de kast hebben hangen. Ik noem dat het ‘effortless couture phenomeen’. En daarmee doel ik niet op de extravagante items, maar op tijdloze stuks, die kwaliteit uitstralen en meerdere seizoenen mee gaan. We willen weer sparen voor een bijzonder (en wat duurder) kledingstuk. Niet weer een Zara of H&M waar iedereen in loopt. Vogue Man draagt bij aan de bewustwording hiervan en helpt de moderne, modebewuste man wegwijs te maken en orde te brengen in de massamode-jungle.”