Het aantal Nederlanders dat van hun tv-abonnement af wil is in het afgelopen half jaar verdubbeld. Uit een onderzoek van TelecomPaper, een Nederlands onderzoeksbureau dat wereldwijd telecommunicatie-onderzoek verricht, blijkt dat acht procent van de Nederlanders binnen twee jaar van plan is hun tv-abonnement op te zeggen. Een half jaar geleden was dit nog maar vier procent. Mensen kiezen tegenwoordig veel voor alternatieven via internet.

Het zijn vooral jongeren die voorzien op korte termijn geen tv-abonnement meer te hebben. In de leeftijdsgroep van mensen tussen de twaalf en negentien jaar stelt dertien procent te verwachten dat het tv-abonnement binnen hun huishouden binnenkort de deur uitgaat. Bij mensen tussen de vijfenzestig en tachtig jaar is vrijwel niemand van plan hun tv-abonnement op te zeggen. Volgens Sanne de Bruyckere, de markt-onderzoekster van TelecomPaper die het rapport uitbracht, is hier wel een verklaring voor. ”We zien dat ouderen ‘traditioneel’ tv kijken nog heel belangrijk vinden, dus echt met de afstandsbediening in de hand in de woonkamer. Jongeren daarentegen kijken veel meer wanneer het hun uitkomt en wat hun uitkomt.”

Hierdoor maken jongeren steeds meer gebruik van dmtviensten zoals NetFlix die vallen onder online-content. Hiermee kunnen ze films en series kijken wanneer ze daar behoefte aan hebben. De Bruyckere: ”Één op de zeven huishoudens heeft momenteel NetFlix. Verder zien we dat er heel veel Uitzending Gemist wordt gekeken.”

Volgens De Bruyckere zal de afnemende populariteit van tv-abonnementen uiteindelijk gevolgen gaan hebben voor commerciële tv-zenders. ”In Nederland zal dit denk ik nog twee tot vijf jaar duren, maar wat je in Amerika al ziet is dat Viacom, het moederbedrijf van onder andere MTV, de kijkcijfers heel erg terug ziet lopen en daarmee dus ook de advertentie-inkomsten. Daar zal men in Nederland ook naar moeten kijken. Ik denk dat RTL daarom veel inzet op Videoland en RTL XL. Zo proberen ze de mensen binnenboord te houden, al is het dan niet met gewone tv maar met andere manieren.”

De Bruyckere maakt hier wel een kanttekening bij. ”Het is vooralsnog gebleken dat veel mensen van plan zijn om hun tv-abonnement op te zeggen, maar dit nog niet daadwerkelijk doen. Momenteel heeft slechts twee procent van de Nederlanders geen tv-aansluiting.”