Ronaldinho is na twee maanden weg bij Fluminese, een Braziliaanse voetbalclub, mede door tegenvallende reclame-inkomsten. Marketing is tegenwoordig een veel zichtbaarder deel van de sportwereld. Daar komen marketingbedrijven, zoals Sportsgen, bij kijken.

Ronaldo de Assís Moreira heeft zowel op sportief als op commercieel vlak geen goed jaar gehad. In de negen gespeelde duels heeft hij geen enkel doelpunt kunnen maken. Samen met de dalende verkoop van T-Shirts met ‘ Ronaldinho’ erop heeft dit geleid tot een vroegtijdig vertrek bij Fluminese. Dit was zijn tweede club dit jaar aangezien hij eerder dit jaar wegging bij het Mexicaanse Querétaro FC.

Volgens Joey Koetsier, werknemer van Sportsgen, is er niet zozeer iets misgegaan in de carrière van Ronaldinho. “Ronaldinho heeft jarenlang gefungeerd als boegbeeld van de EA straatvoetbal game FIFA Street en stond symbool voor Joga Bonito – reclamecampagne van Nike. Inmiddels staan andere Braziliaanse voetballers op, denk bijvoorbeeld aan de successen van Neymar. Ronaldinho is inmiddels 35 jaar, dan is het op een gegeven moment tijd om het stokje over te geven.” Op Twitter doen veel fans een oproep aan hun eigen team om Ronaldinho te laten tekenen.

Het is tegenwoordig steeds belangrijker dat een atleet niet alleen zijn weg kan vinden in het spel maar ook op social media. “Sportmarketing is natuurlijk een ontzettend breed begrip. Dat is niet alleen tegenwoordig belangrijk, want het gaat veel verder terug. Sport biedt het bedrijfsleven oneindig veel mogelijkheden en is een geweldig groot platform voor het introduceren, promoten en bekend houden van een merk.”