Afgelopen zomer vond de grote start van de Tour de France plaats in Utrecht. De zogehete ‘Grand Départ’zou in 2017 georganiseerd worden in Londen. Maar afgelopen maandag zag de Britse hoofdstad af van de eer, omdat het ‘te duur’ zou zijn. Hoe is het mogelijk dat een stad als Utrecht wel de kosten kan dekken, terwijl een wereldstad als Londen daar de middelen niet voor heeft?

 

Natalja Talitsch is een van de organisatoren van het wielerevenement in de Domstad. Volgens haar moet Londen zich noodgedwongen terugtrekken. “Transport for London (TFL) zou een groot deel van het budget vullen. Nu zij hebben besloten daar niet meer aan mee te doen, lopen ze veel geld mis. Zelfs een stad als Londen heeft geldschieters nodig, net als wij”, zegt Talitsch. Maar liefst 6 miljoen pond van de benodigde 27 miljoen pond zou TFL voor hun rekening nemen, maar legt de prioriteiten voor dat geld nu ergens anders.

 

Kosten

“Het meeste geld gaat in de regeling van het oponthoud. De halve stad wordt afgezet om de route uit te kunnen zetten. Daarvoor moeten hekken worden geplaatst, omleidingen georganiseerd worden en moet het openbaar vervoer worden aangepast”, legt Talitsch uit. “Er komt ontzettend veel bij kijken. Nou waren de kosten niet zo hoog als die in Londen zouden zijn, maar wellicht wilden zij het nóg grootser aanpakken.”

 

Nieuwe stad

Doordat Londen nu afhaakt, moet er gekozen worden voor een nieuwe stad. Verschillende Duitste steden en het Engelse Manchester en Edinburgh waren ook in de race. “Volgens verschillende media gaat de Tourstart nu naar een Duitse plaats. Wat daar precies de reden van is weet ik niet, want Manchester en Edinburgh stonden ook hoog op hun lijst. Misschien zijn ze een beetje klaar met Engeland”, lacht Talitsch.

 

“Londen zou een perfecte Tour-startlocatie zijn. Het is een prachtige stad. Waar wij in Utrecht de Domtoren gebruikte als middelpunt, heeft de Engelse hoofdstad tal van prachtige locaties waar de renners langs kunnen fietsen. Ik vind het doodzonde, maar logisch”, aldus de woordvoerster.