De Onderwijsgroep wil dat leerlingen voortaan in groep 1 van de basisschool Engelse les krijgen. Het platform Onderwijs 2032 presenteerde donderdag het advies dat kinderen dingen moeten leren die relevant zijn voor hun toekomst. De Engelse taal is daarbij een belangrijke factor.

 

Laura van den Akker is afgelopen week afgestudeerd aan de Fontys Pabo in Eindhoven. Tijdens haar studie kreeg zij geen lessen Engels. Ze kon wel een minor Engels volgen om zich in de taal te verdiepen. Tijdens de minor leerde de oud-student de taal beter te beheersen en de taal over te brengen naar kinderen. Degenen die de minor niet hebben gekozen, moeten nu met hun eigen kennis de taal aan kinderen leren.

 

Volgens Laura kijkt de Pabo eerst hoe het onderwijs zich ontwikkelt en vervolgens groeit de onderwijsinstelling pas mee. “Ik zie dat de Pabo wel probeert mee te groeien, maar dat de opleiding vaak zoekende is naar een juiste en verantwoordelijke manier van ontwikkelen.” Pas sinds dit jaar wordt Engels aangeboden, terwijl op sommige basisscholen dat vak nu al verplicht is.

 

Kleuterdocent Irene van der Voort geeft sinds dit schooljaar via een nieuwe methode het vak Engels aan groep 1. “Kinderen krijgen door middel van flashcards op een leuke en makkelijke manier Engelse woorden aangeboden. Deze woorden komen daarna terug in een liedje en verschillende spelletjes. Deze spelletjes kunnen ze later zelfstandig spelen op het digibord of de computer.” Flashcards zijn kaartjes met op de ene kant een vraag, en op de andere kant een antwoord geformuleerd.

 

Van der Voort geeft les op de Antoniusschool in Oirschot. Volgens de lerares bieden niet alle basisscholen in die omgeving Engels aan, maar het worden er steeds meer. Ze vindt dat Engelse lessen op de basisschool zeer nuttig zijn. “Kinderen komen steeds eerder in aanraking met Engels. Ze leren het via spelletjes op de tablet of computer, maar ook veel kinderseries zijn tegenwoordig in het Engels. Ik merk bovendien dat jonge kinderen de woorden heel goed oppikken.”