Hypes zijn een onmiskenbaar onderdeel van het online leven geworden. Ze zijn heel erg aanwezig, beheersen ons sociale leven en verdwijnen daarna snel van het toneel. De tentoonstelling Planet Hype in het Moti, Museum Of The Image in Breda confronteert bezoekers met de culturele relevantie die hypes hebben op onze samenleving.

Viral
Van 3 tot en met 13 maart 2016 kun je jezelf onderdompelen in de wereld van hypes, memes en andere sociale media gerelateerde trends. Een hoogtepunt van de tentoonstelling is een lange muur waar hypes van de afgelopen tien jaar de revue passeren. Denk aan Grumpy Cat, Je Suis Charlie en #BringBackOurGirls. Naast een heleboel plaatjes krijgen bezoekers ook video’s te zien die viral zijn gegaan. Verder staan er kunstwerken opgesteld van onder meer Aziz Bekkaoui, Constant Dullaart en Frank Schallmaier. De kunstenaars reageren op unieke wijze op bekende sociale media fenomenen.

A post shared by Grumpy Cat (@realgrumpycat) on

Doorgedraaid
Volgens MOTI curator Ward Janssen zijn hypes niet nuttig, maar wel kenmerkend voor het leven dat we online leiden. “We zijn doorgedraaid in ons sociale media gebruik. Je kunt het eigenlijk geen verslaving meer noemen; vooral jongeren zijn erg gevoelig voor hypes. Zij willen mekaar de loef afsteken en erbij horen. Jongeren delen, liken en reageren massaal op internet. Dat is voor een hype erg belangrijk”, zegt Janssen. “De Planet Hype expositie wilt je niet weerhouden om op internet rond te struinen, het doel is om bezoekers inzicht te geven over de achtergronden van hypes. Vaak schuilt er een heleboel achter een leuk plaatje of een grappige video.”, aldus de curator.

Untitled Infographic