Uit onderzoek blijk dat slechts 30 procent van het uitgaanspubliek in Breda fietsverlichting heeft. Hiermee eindigt de stad op een zevende plek uit de tien onderzochte gemeenten.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van onder andere de Fietsersbond. Reden voor het onderzoek was dat de reeds bekende cijfers verouderd waren.

Goudappel Coffeng is een bureau gespecialiseerd in het oplossen van mobiliteitsvraagstukken. Zij voerde het onderzoek uit. Tussen 22.00 en 03.00 uur ’s nachts werden de fietsers zonder licht geturfd. Er werd gekeken naar de mensen die op weg waren naar de kroeg. Hierbij kwam naar voren dat in studentensteden de minste fietsers met verlichting zijn. In Amsterdam zelfs maar 18 procent.

Verschuiving gedrag
In juli werd al duidelijk dat het aantal boetes daalt, maar er zijn steeds meer fietsers zonder verlichting. Veilig Verkeer Nederland liet toen aan het AD weten dat er volgens hen een verschuiving plaatsvindt in het gedrag van de fietser. Als er niet meer gecontroleerd wordt, voelen fietsers zich ook minder geneigd om verlichting aan te schaffen.

De Fietsersbond komt met oplossingen. ‘’Er worden allerlei acties gehouden’’, zegt Marina van Dijk, campagnemedewerker voor de Fietsersbond. Deze acties houden onder andere in dat er op scholen aandacht wordt besteed aan het hebben van goede fietsverlichting. Maar er moet ook meer gecontroleerd worden. ’’Als mensen zonder verlichting aangehouden worden, krijgen ze de keuze ter plaatse fietsverlichting aan te schaffen of de boete te betalen’’, zo zegt van Dijk.

Een ander plan was het beschikbaar stellen van fietsverlichting in de kroeg. Wat hier precies de bedoeling van is? Redacteur Milan Wijtvliet zocht het uit.