Instagram bestaat vijf jaar! De fotodienst, opgericht door Kevin Systrom en Mike Krieger, wordt inmiddels door vierhonderd miljoen mensen gebruikt. Dagelijks worden er achthonderd miljoen foto’s geüpload en 3,5 biljoen foto’s geliket. Opvallend is dat de meest populaire Instagramaccounts worden beheerd door vrouwen.

Man vs. Vrouw
Dat komt niet als een verrassing, vertelt social media-expert Kirsten Jassies. “Vrouwen willen nou eenmaal in the picture staan. Mannen zijn daar minder mee bezig.” Fashion, food en travelaccounts worden het meest gevolgd door vrouwen, zegt Jassies. “Vrouwen volgen graag andere vrouwen”, is haar verklaring.

“Begrijp me niet verkeerd hoor, maar mannen houden ook van fotografie”, stelt Jassies. “Alleen zijn zij minder bezig met hoe ze eruit zien. Vrouwen zijn meer van de selfies en de outfits, mannen plaatsen minder foto’s van zichzelf en meer van mooie gebouwen en leuke plekken.” Toch zijn de mannen ook in opkomst. “Je ziet dat heel veel sportmerken nu ook hun intrede doen op Instagram”, zegt Jassies. “Met 18,5 miljoen volgers is voetbalclub Real Madrid een van de grootste sportmerken op Instagram. Maar uiteindelijk zijn het de vrouwen die Instagram domineren.”

De top vijf die het Amerikaanse Time Magazine opstelde naar aanleiding van het vijfjarig bestaan van de fotodienst, bevestigt Jassies’ uitspraak. De (tot nu toe) meest gelikete foto op het sociale medium is die van model Kendall Jenner (3,1 miljoen likes). Op de foto ligt de Kardashian-telg op de grond met haar haren in hartvorm. De volledige top 5 is overigens volledig in handen van de Kardashians.

A post shared by Kendall (@kendalljenner) on

 

Instagram als verdienmodel
“De combinatie van mooie foto’s en een prachtig gezicht werkt altijd”, zegt Jassies. “Heel veel mensen zijn visueel ingesteld. Modellen, merken, tijdschriften en andere bedrijven die daar heel slim op in haken worden meestal erg succesvol.” Volgens de social media-expert is Instagram big business. “Het is een goed advertentiemiddel”, zegt Jassies. Met mooie feeds, een goede stijl en prachtige foto’s kun je volgens Jassies heel ver komen. “Kijk naar het Instagramaccount van Schorem Barbier: zij hebben het ontzettend slim aangepakt. Deze Rotterdamse mannenkapperszaak heeft een aparte stijl – alles is in de stijl van de jaren ’20, het is heel erg oldskool”, vertelt Jassies. “Dat hebben ze heel duidelijk terug laten komen in hun foto’s. De kappers geven je een kijkje achter de schermen, delen voor en na foto’s. En dat heeft ze 149.000 volgers opgeleverd”, aldus Jassies. In de top 5 van Time staan vooral celebrities, hetzelfde geldt voor de populairste Nederlandse Instagramaccounts. Het grootste Nederlandse Instagramaccount wordt beheerd door de 19-jarige Martijn Gerard Garritsen die beter bekend staat als dj Martin Garrix. De Nederlander heeft 4,3 miljoen volgers. Op nummer twee staat het Nederlandse topmodel Doutzen Kroes met 3,5 miljoen volgers. De Almeerse modeblogger Negin Mirsalehi staat op nummer drie met 2,4 miljoen volgers.

Family photo in Amnesia France last night! Merci

A post shared by Martin Garrix (@martingarrix) on

 

Interactie
De Rotterdamse Sandra Kleine Staarman, bekend van haar modeblog More Style Than Fashion, is hard op weg om de 100.000 volgers te halen. “Mijn blog bestaat een kleine twee jaar, mijn Instagramaccount heb ik een jaar later aangemaakt” zegt de blogger. “Het grappige was dat ik er eerst niet echt mee bezig was. Ik nam het niet serieus. Dat veranderde toen ik werd gefeatured (gedeeld op een andere site, account) door hele grote accounts. Ik viel op bij andere mensen en de likes en volgers stroomden binnen” stelt de Rotterdamse. “Overigens is het wel zo dat er veel tijd zit in het beheren van een Instagramaccount. Bij een goed Instagramaccount kun je in een oogopslag zien waar het over gaat. De foto’s zijn een geheel en vertellen iets over diegene die ze plaatst. Rommelige feeds zijn een afknapper” stelt Kleine Staarman.

Jassies zegt hetzelfde. “Engagement is heel belangrijk op Instagram. Je aantal volgers moet in verhouding zijn met de likes die je krijgt. En als je twee keer per dag post, interactief bent met je volgers, maar zelf ook veel mensen volgt dan ga je vanzelf zien dat het Instagramoverzicht je veel sneller oppikt en je account vaker weergeeft bij andere soortgelijke accounts.”

Foto: Jason Howie