Volkswagen heeft, ondanks de misstanden binnen het bedrijf, in september meer auto’s verkocht dan september vorig jaar. De Europese autobrancheorganisatie ACEA heeft vrijdag cijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat de verkoop van de Duitse autofabrikant met acht procent is gestegen.

Volkswagen kwam negatief in het nieuws toen in de Verenigde Staten werd ontdekt dat de dieselmotoren van het merk niet deugen. Doormiddel van speciale software voldeden de motoren tijdens testen aan de milieueisen. Maar buiten deze testen voldoen de motoren niet.

Ondanks de taferelen binnen het bedrijf dalen de verkoopcijfers dus niet, ze stijgen zelfs. Hans Winter, hoofdredacteur van Autowereld.com, is daar niet verbaasd over. “Nee, ik ben niet verbaasd. Voor de meeste consumenten is het milieu niet belangrijk bij de aanschaf van een nieuwe auto. Ze gaan voor de kwaliteit van de auto.” Dat de verkoop stabiel blijft wil niet zeggen dat dit ook voor het imago geldt. “Volkswagen staat bekend als een hele betrouwbare leverancier van auto’s, dus dat imago heeft nu zeker schade opgelopen.”

Vooral in Amerika zou het dieselschandaal negatieve gevolgen kunnen hebben voor de verkoopcijfers, volgens Winter. “In Amerika zijn ze veel kritischer op dit soort zaken, daar kan het aantal verkopen wel dalen. Maar in Europa verwacht ik weinig verandering. Zeker op de lange termijn wordt dit incident vergeten dus de gevolgen voor de verkoop zullen wel meevallen.”